Retro hardware

Založil honzam, 2024-03-09 21:40

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

honzam

Pedrito, toho Falcona závidím. Je to vzácnost!


Pedrito

No já ho blbec prodal... krásnej stroj.

Pedrito

PS. Jestli chceš subforum, tak hýkni. Prostoru je dost, i pro obrázky z vlastních souborů...
Klidně navrhni další kategorii, nebo jednu navrhni přejmenovat. Budu rád.

honzam

Citace od: Pedrito kdy 2024-03-09 21:47No já ho blbec prodal... krásnej stroj.
Néé. Jak jsi mohl?

Pedrito

Ani, se neptej.. dal jsem na ženu...

honzam

http://poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=140&t=9486#p202065
CitaceNo komodour měl lepší grafiku a atárko rychlejší procesor. (Ale stejnej).
Comodore měl Mostech (cca) 1Mhz. Nebo to bylo ZX, co mělo o kousek megahertze víc, než to atari?

Procesor je v podstatě stejný. Atari ho má taktovaný na 1,77 MHz.

Atari 800 XE/XL ... https://cs.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6502
C64 ... https://cs.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6510

C64 má jen 16 barev, ale snáz se tam programovala grafika a má hardwarové sprity. Atari umí přes 200 barev a různé barevné přechody.

ZX Spectrum má Z-80 na 3,5 MHz, ale rychlostně přibližně odpovídá MOS v Atari, protože instrukce jsou delší. ZX Spectrum asi vyniká jen v počtu her. Některé moderní jsou úplná umělecká díla navzdory 8 barvám ve dvou odstínech.

Seraphima (2023) pro Spectrum 128


@seveneyedlamb
před 7 měsíci
HOW IS THIS POSSIBLE ON A FREAKING ZX SPECTRUM!

Pedrito

Krása... Já měl tu C64, bažil po Amize, ale když jsem jel pro ni stopem do JRC na Strahov, tak mi tam Španěl povídá, hele, a co Falkon? A vyhovořil mi ho do nebe. A dal k tomu zadara svou hru Gravon. Tak to neber... :D

Jj, osmibitový Atari a Commodore měli defakto stejný možnosti. Ono těch víc barev šlo obejít ten 8bit i na C64...
Na Spektru to bylo fakt umění, pač neumělo sprite,.. Měl ho soused, a vyměňovali jsme si je. Až na ten zvuk, jen specifická grafika. C64 měl Sid - zvukový chip - a to je dodnes ojedinělý sound.

honzam

Na C64 také vycházejí nové věci. Nádherně vypadá například převod Eye of the Beholder z PC.

https://eotb64.com/


Pedrito

Doprčic, našel jsem asi top demo na C64 a spadlo mi to... Ale za mě mám aspoň top demo na starou Amigu 500..



Pedrito

Juch - to je ono.


Pedrito

Zrovna včera jsem o tom Falconovi dával přednášku synkovi, páč jde na ajťáka... A koukal jak svišť. "Jak to může se 4Mb a na 16Mhz vůbec fungovat?". A on byl první a poslední atárko, co umělo i vga monitor... Tak říkám "víš, co to je DSP?". "Ne, co to je?". "To je signal digital procesor!" A v tomhle Falconovi je propojen multiplexerem s CPU.. a sám je taktován na 32Mhz. A proto byl Falcon tak silnej. Onehdy na Invexu mělo Atari stánek hned vedle Intelu, a tam PC pentium na 100Mhz počítalo fraktály.. A vedle Falcon na 16/32Mhz je počítalo dvakrát rychleji. ;D

Pedrito

Výbornej byl taky jeho chip -Videl- (uměl 65000 barev) a mimo planární grafiky i pixelovou. To např. Amiga hardwarově neuměla a 3D scény musela složitě přepočítávat... Proto dema co jely na Amize 4000, jež byla brána jako grafická stanice, s Motorolou 680040 a stála 100000kč, Falcon počítal defakto stejně rychle. Jen se musel přidat matematický koprocesor (pohyblivá desetiná čárka).. ten v základu neměl... A to byla noční můra každýho Falconisty, páč ten prázdnej slot ho drtil, a musel být zaplněn. Což tenkrát bylo cca 5000kč...

Pedrito

Ohledně zvuku podotknout, že hudební studio, na což byl Falcon už v základu expert, tehdy přišlo písíčkáře asi o 50000 dráž. Uměl 16 stop hardisk rekording v reálném čase...

Tohle demíčko jen tak bokem.


Pedrito

Ta "dema" se vyznačují tím, že do extrémě krátkého kódu se vejde to, co se dnes jen tak prdne do GB.. Ale tenkrát to bylo pár KB, max MB. Vše se počítalo, nepředzobrazeno.
A tak srdcař zůstává třeba u C64, u čistého assembleru. V němž už asi dnes ani programovat nejde.

Pedrito

Teď mám na tyhle nostalgický chvilky, Honzame, Raspberry 400... na tu starou duši to sice nemá, ale snaží se :D