Ahura Mazda

Založil Pedrito, 2024-03-17 10:16

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

Pedrito

Dobře jsem si počet. :) Coby mladým jogínům nám byl Zoroaster doporučován, vedle třeba Lao'c, Konfucia, Sokrata, Šankary, Saibaby ze Širdi, Kabíra, Mahaviry, Mojžíše, Rádži Džanaky...

Pedrito

Jsem o něm (Zarathuštrovi) létapáně čet takovej vytištěnej text o několika listech... Jenže mi to nějak vyprchalo. Tak hurá, že je to zpět :)

honzam

Pokud vím, tak v těch překladech není zmíněno, že Ahura je indický Asura. Vlastně zoroastrismus prohazuje bohy a démony.

Indie: Asura - démon, Déva - božstvo

Zoroastrismus: Ahura - božstvo, Daeva - démon

CitaceZ důvodů že slovo asura je ve starších pasážích Rgvédu používáno v pozitivním významu ve smyslu ,,pán, vládce" se tradičně předpokládá, že asurové a dévové jsou původně dvě skupiny božstev, z nichž první byla později démonizována. Opačný vývoj podle tohoto názoru proběhl v perském zarathuštrismu, kde je příbuzné slovo ahura součástí jména nejvyššího boha Ahura Mazdy, zatímco jeho protivníci jsou nazýváni daévové.
Wikipedie - Asura

Pedrito

Citace od: honzam kdy 2024-03-17 10:49Pokud vím, tak v těch překladech není zmíněno, že Ahura je indický Asura. Vlastně zoroastrismus prohazuje bohy a démony.

Indie: Asura - démon, Déva - božstvo

Zoroastrismus: Ahura - božstvo, Daeva - démon

CitaceZ důvodů že slovo asura je ve starších pasážích Rgvédu používáno v pozitivním významu ve smyslu ,,pán, vládce" se tradičně předpokládá, že asurové a dévové jsou původně dvě skupiny božstev, z nichž první byla později démonizována. Opačný vývoj podle tohoto názoru proběhl v perském zarathuštrismu, kde je příbuzné slovo ahura součástí jména nejvyššího boha Ahura Mazdy, zatímco jeho protivníci jsou nazýváni daévové.
Wikipedie - Asura

No ona ta perština.. prostě jazyky. A ta mytologie... Ono, co prováděla božstva, to by dnes jeden nepobral. Napříč tím jde moudrost. On např. i Šiva se musel učit, než dospěl. A v tomto mytologickém obrazu mnozí z prastarých duší prostě padli.

Pedrito

Znáš tu Hudbu Ainur?

Pedrito

Byl Eru, Jediný, který se v Ardě nazývá Ilúvatar. Nejdříve učinil Ainur, Svaté, kteří byli potomstvem jeho myšlenky, a byli s ním dříve, než bylo vytvořeno cokoli jiného. A mluvil k nim, předkládal jim hudební témata a oni před ním zpívali a on byl rád. Dlouho však zpívali každý sám nebo jen několik spolu, zatímco ostatní naslouchali, každý totiž chápal jen tu část Ilúvatarovi mysli, z níž vzešel, a v porozumění bratrům rostli jen velmi pomalu. Avšak tím, jak naslouchali, docházeli k stále hlubšímu porozumění a přibývalo jednohlasnosti a souzvuku.

A stalo se, že Ilúvatar svolal všechny Ainur a vyjevil jim mocné téma, rozvinul před nimi věci větší a podivuhodnější, než dosud zjevil a sláva počátku tohoto schématu a nádhera jeho konce Ainur ohromila, takže se sklonili před Ilúvatarem a mlčeli.

Potom jim Ilúvatar řekl: »Chci, abyste nyní na téma, které jsem vám vyjevil, v souzvuku spolu hráli Velkou hudbu. A protože jsem vás zažehl Nehynoucím plamenem, ukážete své síly v tom, jak ono téma zkrášlíte, každý svými vlastními myšlenkami a nápady, bude-li chtít. Já však budu sedět a naslouchat a budu rád, že skrze vás procitla v písni velká krása.«

Pak začaly hlasy Ainur, podobné harfám a loutnám, píšťalám a trubkám, violám a varhanám a připomínající nespočetné sbory zpívající slovy, ztvárňovat Ilúvatarovo téma ve velkou hudbu, vzlétl zvuk nekonečných proměnlivých melodií utkaných v souzvuk, který v hloubkách a výšinách překračoval hranice slyšitelnosti, a Ilúvatarovy příbytky se naplnily, až přetékaly, a hudba a ozvěna hudby vycházely do Prázdna a ono nebylo prázdné. Už nikdy nehráli Ainur hudbu podobnou této hudbě, ač se říká, že ještě větší budou hrát před Ilúvatarem sbory Ainur a Ilúvatarových dětí, až skončí dny. Pak budou Ilúvatarova témata správně, a jakmile budou pronesená, stanou se Bytím, protože tehdy všichni úplně porozuměli jeho záměru ve svém partu a každý pozná porozumění každého a Ilůvatar dá jejich myšlenkám tajný oheň, protože se mu to bude líbit.

Nyní však Ilúvatar seděl a naslouchal a dlouho se mu to zdálo dobré, neboť hudba neměla vady. Ale jak se téma rozvíjelo, vstoupilo Melkorovi do srdce, že do něho vplete látku vlastních představ, jež neladila s Ilúvatarovým tématem: snažil se v ní totiž zvětšit moc a slávu partu, který mu byl přidělen. Melkorovi byly mezi Ainur dány největší dary moci a poznání, a měl podíl na všech darech svých bratrů. Často chodíval sám do prázdných prostor hledat Nehynoucí plamen, zahořel touhou uvést v Bytí vlastní věci, zdálo se mu, že Ilúvatar o Prázdnu vůbec neuvažuje, a neměl trpělivost s jeho prázdnotou. Přesto Oheň nenašel, protože ten je u Ilúvatara. O samotě však začal pěstovat vlastní myšlenky, nepodobné myšlenkám jeho bratrů.

Některé z těchto myšlenek nyní vplétal do své hudby, a rázem kolem něho vznikl nelad a mnozí, kteří zpívali blízko něho, propadli sklíčenosti, jejich myšlenky se narušily a jejich hudba zakolísala, někteří však začali ladit svou hudbu spíš podle něho než podle myšlenky, kterou měli zprvu. Potom se Melkorův nelad šíril stále dál a melodie, jež bylo předtím slyšet, tonuly v moři bouřlivých zvuků. Ilúvatar však seděl a naslouchal, až se zdálo, že okolo jeho trůnu zuří bouře, jako když temné vody spolu válčí v nekonečné zlobě, která se nechce upokojit.

Tu Ilúvatar vstal a Ainur si všimli, že se usmívá, zvedl levou ruku a uprostřed bouře začalo nové téma, podobné, a přece nepodobné předešlému tématu, a nabíralo sílu a mělo novou krásu. Ale Melkorův nelad se ryčně zvedl a zápolil s ním, a opět tu byla válka zvuků, divočejší než předtím, až byli mnozí Ainur zaražení, přestali zpívat a Melkor získal nadvládu. Pak Ilúvatar opět vstal a Ainur si všimli, že je jeho tvář přísná, zvedl pravou ruku, a hle: uprostřed zmatku vyrostlo třetí téma, a nepodobalo se ostatním. Zprvu se zdálo tiché a sladké, jen čeření jemných zvuků v křehkých melodiích, nedalo se však potlačit a nabíralo sílu a hloubku. A nakonec se zdálo, že před Ilúvatarovou stolicí současně postupují dvě hudby a jsou v naprostém rozporu. Jedna byla hluboká, širá a krásná, ale pomalá a prostoupená nezměrných žalem, z něhož hlavně pocházela její krása. Druhý nyní dosáhla vlastní jednoty, byla však moc hlučná a marná a nekonečně se opakovala, bylo v ní málo souzvuku, spíš jen vtíravý jednohlas, jako když mnoho trub ryčí pár tónů. A pokoušela se utopit tu první divokostí svého hlasu, ale zdálo se, že ta přejímá její nejvítěznější tóny a vplétá je do svého slavnostního vzorce.

Uprostřed tohoto sváru, jímž se otřásaly Ilúvatarovi síně a chvění se rozbíhalo do dosud nepohnutých tich, vstal Ilúvatar potřetí a na jeho tvář bylo strašné pohledět. Tu zvedl obě ruce a jediným akordem, hlubším než Propast, vyšším než Obloha, pronikavým jako světlo Ilúvatarovu oka, Hudba skončila.

Pak Ilúvatar promluvil a řekl: »Mocní jsou Ainur a nejmocnější mezi nimi je Melkor, ale aby on a všichni Ainur věděli, že jsem Ilúvatar, to vše, co jste zpívali, ukáži, abyste viděli, co jste učinili. A ty, Melkore, uvidíš, že nelze hrát žádné téma, které nemá svůj nejhlubší zdroj ve mně, a že nikdo nemůže změnit hudbu mně navzdory. Neboť ten, kdo se o to pokusí, se prokáže jen jako můj nástroj k vytvoření ještě podivuhodnějších věcí, jaké si sám vůbec nepředstavoval.«

Tu dostali Ainur strach a zatím nechápali slova, která jim byla řečena, Melkor byl zahanben a z toho v něm vznikl tajný hněv. Ilúvatar však povstal v nádheře a vyšel z líbezných končin, které vytvořil pro Ainur, a Ainur ho následovali.

Ale když přišli do Prázdna, Ilúvatar jim řekl: »Hle, vaše Hudba! A ukázal jim vidinu – dal jim totiž zrak tam, kde byl předtím sluch, a spatřili před sebou zviditelněný nový Svět, a ten byl zaokrouhlený v Prázdnu a tkvěl v něm, ale nebyl z něho. A jak se dívali a žasli, tento Svět počal odvíjet svou historii a zdálo se jim, že žije a roste. A když Ainur nějakou chvíli hleděli a mlčeli, Ilúvatar opět řekl: Hle, vaše Hudba! To je váš zpěv a každý z vás tady v útvaru, který vám předkládám, najde obsaženo vše, co jako by vymyslil nebo doplnil sám. A ty Melkore, objevíš všechny své tajné myšlenky a postřehneš, že jsou jen částí celku a přispívají k jeho slávě.«

I mnoho jiného řekl tehdy Ilúvatar Ainur, a protože si pamatují jeho slova a každý zná hudbu, kterou hrál sám, vědí Ainur mnohé, co bylo, je a bude, a jen málo věcí nevidí. Přesto jsou věci, které vidět nemohou ani sami, ani když se spolu radí, nikomu jinému než sobě totiž Ilúvatar nezjevil všechno, co chystá, a v každém věku vyvstávají věci, které jsou nové a nepředvídané, protože nevyplývají z minulosti. A tak, zatímco se před Ainur odehrávalo toto vidění Světa, spatřili, že obsahuje věci, na něž nepomyslili. A s úžasem viděli příchod Ilúvatarových dětí, a bylo pro ně připraveno sídlo, a pochopili, že právě oni, když pracovali na své hudbě, připravovali pilně toto obydlí, přičemž nevěděli, že má jiný účel než svou vlastní krásu. Ilúvátarovy děti byly totiž počaty jen Ilúvatarem a přišly s třetím tématem a nebyly v tématu, které předložil na počátku. Nikdo z Ainur neměl účast na jejich vzniku. Proto když je spatřili, tím víc je milovali jako bytosti jiné než oni sami, cizí a svobodné, v nichž viděli nově zrcadlenou mysl Ilúvatarovu, a ještě trochu víc se poučili o jeho moudrosti, jež by byla jinak i před Ainur skryta.

Ilúvatarovy děti jsou elfové a lidé, Prvorození a Nástupci. A uprostřed celé nádhery Světa, jeho obrovských síní a prostor a jeho kroužících ohňů, vyvolil Ilúvatar místo, kde sídlili v Hlubinách času a mezi nespočetnými hvězdami...

honzam

Silmarillion jsem četl. :)

Pedrito

No a jak ten prolog chápeš? Mě z toho jezdila husina po zádech. Krásná.
Což se mi děje dycky, když je něco Ok, v merku.
A když není něco ok, mravenčí mě prsty...

honzam

Popisuje se tam, počáteční stvoření Tolkienova světa prostřednictvím hudby. Nejsem zas až takový odborník na Tolkiena, abych věděl, jaké má tenhle počátek odezvy v konkrétních událostech Ardy. Oheň by mohl být inspirovaný zoroastrismem.

honzam

Oheň v zoroastrismu symbolizuje Pravdu a Ilúvatar svět zhmotnil pomocí toho Nehynoucího plamene:

A vyšlu do Prázdna Nehynoucí plamen a ten bude v srdci Světa a Svět bude; (str. 15)

Pedrito

Citace od: honzam kdy 2024-03-17 15:00Oheň v zoroastrismu symbolizuje Pravdu a Ilúvatar svět zhmotnil pomocí toho Nehynoucího plamene:

A vyšlu do Prázdna Nehynoucí plamen a ten bude v srdci Světa a Svět bude; (str. 15)

No napadlo mě to k tomu. Nechci bourat historii, Tolkien byl na ní machr. Jen to přejmenoval, jako třeba Blake, do svýho vnímání. A protože byli oba realizovaní, má jejich dílo význam. Co se děje v knihách Tolkiena, není nic jiného, co se odehrává v Mahabharatě, a nakonec v gítě. A Blakeova proroctví.. ta se teď dějou...

honzam

Pokud vím, tak jsou snílci, kteří události Ardy interpretují jako dávnou bájnou historii Země a vycházejí z toho, že Númenor je Atlatida. Tedy pád Númenoru se odehrává 9000 let před Solónem. Tím pádem se Pán prstenů odehrává cca 6000 př. n. l. a tam je i předěl 3. a 4. věku lidí. Až 3000 let poté vznikají první historicky doložené civilizace. Co se dělo mezi tím, nevíme. :)

Pedrito

No, nevím co se mezi počátkem a koncem děje... nebo možná vím, to je fuk. Nikomu to nezprostředkuješ, to jsem zjistil na poradně, a nikdo tobě.. pokud tam není sympatie. Jinak je to jen - mrtvolné...

honzam

Jsou teorie, že existovala celoplanetární megalitická civilizace, která zanikla. Megalitické stavby v Americe, Egyptě a například Japonsku vykazují hodně podobnou technologii, které nerozumíme. Jsou to ty různě tvarované vyboulené obří kameny se záhadnými výstupky.

Pedrito

Citace od: honzam kdy 2024-03-17 19:06Jsou teorie, že existovala celoplanetární megalitická civilizace, která zanikla. Megalitické stavby v Americe, Egyptě a například Japonsku vykazují hodně podobnou technologii, které nerozumíme. Jsou to ty různě tvarované vyboulené obří kameny se záhadnými výstupky.

Mě nezajímají ani tak ty civilizace, napříč universem, zajímá mě jediné - jak a z čeho vznikly - od té nejprvnější... O žádnou věčnou blaženost nestojím.