Tady je místo pro laskavé přijetí plné vzájemného porozumění.
Pište sem něco milého pro ostatní. Díky. :)
,,Velká láska může trvat celý život, ale přitom celý život nevyplní. Doživotní spojení dvou lidí se nesmí stát vzájemnými okovy, jež se ani čas od času neuvolní. Je třeba, aby každý, místo aby žárlil na svobodu svého druha, byl šťasten, může-li mu k ní pomoci."
Romain Rolland
Vítězslav Hálek – Divoucí div...
Divoucí div to – bože můj,
co v lásce k nám se kloní!
Celý svět v ní by roztál se
a vše jen žije pro ni.
Obláček tam se po nebi
co lásky posel honí,
a pták, co dřímá na větvi –
ten sní a sní jen o ní.
A člověk tady na zemi,
než smrt mu hlavu skloní,
on pláče, plesá, touží, lká,
on žije a umírá pro ni.
Ba andělé tam na nebi,
když zpěv jim z harf se roní –
o čem by mohli zpívat jen,
nesmíce zpívat o ní!
Večerní písně, 1859
Citáty a video jsou zajímavé, ale měl jsem jinou představu. :)
Líbí se mi, jak se Durodara s Miroslavem doplňují. I když by se dalo říct, že jsou ze stejné školy, každý je svůj. To mi jen potvrzuje, že Tomášovi byli dobří učitelé. Jaké internetové fórum se může pochlubit tím, že tam přispívají dva lidé, kteří zažili výuku v Jílovém!
Citace od: honzam kdy 2025-03-27 18:25Citáty a video jsou zajímavé, ale měl jsem jinou představu. :)
Líbí se mi, jak se Durodara s Miroslavem doplňují. I když by se dalo říct, že jsou ze stejné školy, každý je svůj. To mi jen potvrzuje, že Tomášovi byli dobří učitelé. Jaké internetové fórum se může pochlubit tím, že tam přispívají dva lidé, kteří zažili výuku v Jílovém!
Jen aby nešlo o rozdvojení osobnosti, jako Kain a Abel nebo Doktor Jekyll a pan Hyde :)
Láska, co je to láska? Kdo to ví, kdo mi odpoví? :)
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-27 19:47Láska, co je to láska? Kdo to ví, kdo mi odpoví? :)
Bůh je láska.
http://biblenet.cz/app/b?book=John1&no=4
Citace1. Janův 4
8 Kdo nemiluje, nepoznal Boha, protože Bůh je láska.
Citace od: Evulína kdy 2025-03-27 19:37Citace od: honzam kdy 2025-03-27 18:25Citáty a video jsou zajímavé, ale měl jsem jinou představu. :)
Líbí se mi, jak se Durodara s Miroslavem doplňují. I když by se dalo říct, že jsou ze stejné školy, každý je svůj. To mi jen potvrzuje, že Tomášovi byli dobří učitelé. Jaké internetové fórum se může pochlubit tím, že tam přispívají dva lidé, kteří zažili výuku v Jílovém!
Jen aby nešlo o rozdvojení osobnosti, jako Kain a Abel nebo Doktor Jekyll a pan Hyde :)
Wikipedie - Věštírna v Delfách (https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9B%C5%A1t%C3%ADrna_v_Delf%C3%A1ch)
"Poznej sám sebe a ničeho příliš." :)
Billy Idol - Cradle Of Love
Frida (9/12) Movie CLIP - You've Never Been My Husband (2002) HD
Dneska má svátek Soňa
tu neznám žádnou z Brna
znám ale jednu z Bukové
kde pěla písně folkové.
Ohýnek plál a Soňa pěla
já byl i nebyl kapkou šera
na kterou hlasem malovala
jiskérky tónů, verše jara.
Tak Soňa klíčem houslovým
odemkla dvířka do hlubin
a aniž by to věděla
předala Krásu docela.
The Glass Slipper - Take My Love
Climbing rose on the wall
Take it now before the petals fall
Apple ripe on the bough
Take it for the time to take is now
Happy day, sun or rain
Live it for it never comes again
Lads have died, young and gay
Pretty maids can fade away
Nothing is forever, always is a lie
I can only love you till the day I die
So my love, oh, my love
Dream no more my love, awake my love
Oh, my love, wake my love
Come to me and take my love
Je obdivuhodné, jak Pedrito otevřeně pozval na Posezeníčko Janu, i když ho tolikrát na svých stránkách banovala a vypudila, aby si založil vlastní fórum. Tohle je ukázka opravdového soucitu s opuštěnou bytostí, o které Pedrito ví, že by si ráda popovídala, ale na poradně nemá s kým.
Pojem láska je velmi nadužívaný pojem.
Pěkně tohle vysvětluje Krishnamurti ve své knížečce "Osvobození od známého"
A nakonec péše i to, co to ta láska je. :)
(Dávám to sem, protože to vystihuje i to, jak to vidím a cítím - lépe bych to nezformuloval).
Láska
Požadavek jistoty ve vztahu plodí nevyhnutelně utrpení a strach. Toto hledání jistoty přináší nejistotu. Našel jste někdy jistotu v některém vašem vztahu? Opravdu našel? Většina z nás chce najít jistotu ve své lásce a v tom, že je milována, ale je to láska, když každý z nás hledá svoje vlastní bezpečí, svoji vlastní cestu? Nejsme milováni, protože nevíme jak milovat.
Co je láska? Toto slovo je tak často používáno a znehodnoceno, že ho jen velmi nerad používám. Všichni mluví o lásce - v každém časopise a novinách a každý misionář mluví neustále o lásce. Miluji svoji zemi, miluji svého krále, miluji nějakou knihu, miluji hory, miluji potěšení, miluji svoji ženu, miluji Boha. Je láska idea? Jestliže ano, pak může být kultivována, živena, pěstována, šířena, formována, jak se vám zlíbí. Řeknete-li, že milujete Boha, co to znamená? To znamená, že milujete projekci vaší vlastní představivosti, projekci sebe sama oděnou do určité formy úctyhodnosti, podle toho, co si myslíte, že je vznešené a svaté; takže říci "miluji Boha", je absolutní nesmysl. Když uctíváte Boha, uctíváte sebe, a to není láska.
Protože nejsme schopni rozřešit tuto lidskou věc zvanou láska, obracíme se k abstrakcím. Láska může být konečným řešením všech lidských potíží, problémů a bolestí, ale jak máme nalézt odpověď na otázku, co to láska je? Pouhým jejím definováním? Církev ji definovala jedním způsobem, společnost jiným, a přitom se zde vyskytují všechny druhy úchylek a zvráceností. Obdiv k někomu, spaní s někým, opětování citů, partnerství - to je to, co nazýváme láskou? Je to normou, vzorem a stalo se to tak strašně osobní, smyslové a omezené, že náboženství vyhlásila, že láska je něco mnohem více než toto. V tom, co náboženství nazývají lidskou láskou, vidí potěšení, soutěžení, žárlivost, touhu vlastnit, držet, ovládat a zasahovat do myšlení druhého. Vidouce složitost toho všeho, náboženství říkají, že zde musí být jiný druh lásky, lásky božské, krásné, nedotčené, neporušené.
Tak zvaní svatí po celém světě tvrdí, že podívat se na ženu je něco naprosto špatného; říkají, že se nemůžete přiblížit k Bohu, pokud se oddáváte sexu, proto sex zavrhují, ačkoliv jsou jím pohlceni. Ale popřením sexuality se zbavují svých očí a odřezávají své jazyky, protože tím popírají celou krásu země. Mají vyhladovělá srdce a mysli; zapudili krásu, neboť krása je spojena se ženou.
Může být láska rozdělena na svatou a obyčejnou, lidskou a božskou, nebo je jen láska? Je láska jedna jediná, nebo je mnoho lásek? Řeknu-li: "Miluji tě", vylučuje to lásku ke druhým? Je láska osobní nebo neosobní? Morální nebo nemorální? Rodinná nebo nerodinná? Milujete-li lidstvo, můžete milovat jednotlivce? Je láska sentiment? Je láska emoce? Je láska potěšení a touha? Všechny tyto otázky ukazují, že máme ideje vztahující se k tomu, co by láska měla nebo neměla být a vzory a normy vytvořené kulturou, ve které žijeme.
Takže abychom se mohli hlouběji zabývat otázkou, co je to láska, musíme se nejprve osvobodit od nánosů staletí, odložit všechny ideje a ideologie o tom, co láska má nebo nemá být. Rozdělování čehokoli na to, co je, a na to, co by mělo být, je nejvíce zavádějící způsob přístupu k životu.
Jak mám tedy zjistit, co je to ten plamen, kterému říkáme láska, - ne jak ji definovat, ale co znamená sama o sobě? Nejprve vyloučím vše, co o tom řekla církev, společnost, rodiče a přátelé, každá osoba nebo kniha, protože chci zjistit sám pro sebe, co to je. V tom je velký problém, protože je v tom zahrnuto celé lidstvo s tisíci způsoby definování lásky, a já sám jsem chycen v nějakém vzoru, podle toho, co mám rád nebo co mě právě těší, - takže neměl bych se nejprve, abych lásce porozuměl, osvobodit od svých vlastních náklonností a předsudků? Jsem zmaten, rozerván svými touhami, proto si řeknu: "Nejprve vyčisti svůj vlastní zmatek. Snad budeš schopen objevit, co je láska, skrze to, co láskou není."
Vláda říká: "Jdi a zabíjej pro lásku k vlasti." Je to láska? Náboženství říká: "Odlož sex pro lásku k Bohu." Je toto láska? Je láska touha? Neříkej ne. Pro většinu z nás je - touha s potěšením, potěšením, které je odvozeno od smyslů, sexuálního spojení a naplnění. Nejsem proti sexu, ale podívej se, co je v něm obsaženo. To, co ti sex dává chvilkově, je opuštění sebe sama, ale pak upadneš zpět do svého zmatku, takže chceš stále znovu a znovu opakování toho stavu, ve kterém nejsou žádné obavy, žádné problémy, žádné já. Říkáš, že miluješ svoji ženu. V této lásce je zahrnuto sexuální potěšení, potěšení z toho, že mám doma někoho, kdo se stará o moje děti, vaří. Jste na ní závislý; dala vám své tělo, city, svou podporu, určitý pocit jistoty a pohody. Potom se od vás odvrátí; začne se nudit nebo odejde s někým jiným a vaše emocionální rovnováha je zničena a toto vyrušení, které nemáte rád, se nazývá žárlivost. Je v ní bolest, úzkost, nenávist a násilí. Takže ve skutečnosti říkáš: "Dokud budeš patřit mně, miluji tě, ale v momentě, kdy tomu tak nebude, začnu tě nenávidět. Dokud se mohu spolehnout, že uspokojíš moje potřeby, sexuální a jiné, miluji tě, ale v momentě, kdy mi přestaneš dávat, co já chci, nemám tě rád." To znamená, že je mezi vámi antagonismus, oddělení, a když cítíš oddělenost od druhého, není to žádná láska. Ale dovedeš-li žít se svojí ženou bez toho, aby mysl vytvářela všechny tyto protikladné stavy, tyto nekonečné vnitřní spory, pak snad - snad - budeš vědět, co je láska. Potom jsi naprosto svobodný a stejně tak ona, kdežto jestliže jsi na ní závislý kvůli svému potěšení, jsi jejím otrokem. Takže když někdo miluje, musí v tom být svoboda, nejen od druhé osoby, ale i od sebe sama.
Patřit někomu, být někým psychologicky živen, záviset na někom - v tom všem musí být vždy úzkost, strach, žárlivost, vina, a dokud je zde strach, není zde láska; mysl postižená utrpením nikdy nepozná, co je láska; sentimentalita a vyžívání se v emocích nemá vůbec nic společného s láskou. A tak láska nemá co dělat s potěšením a touhou.
Láska není produktem myšlení, které je minulostí. Myšlení nemůže v žádném případě pěstovat lásku. Láska není ohraničena a a spoutána žárlivostí, protože žárlivost je minulostí. Láska je vždy aktivní přítomností. Není to "Budu milovat" nebo "Miloval jsem". Znáte-li lásku, nenásledujete nikoho. Láska není poslušná. Milujete-li, není zde ani úcta ani neúcta.
Nevíte, co znamená někoho skutečně milovat - milovat bez nenávisti, bez žárlivosti, bez hněvu, bez touhy zasahovat do toho, co druhý dělá nebo myslí, bez odsuzování, bez porovnávání, - opravdu nevíte, co to znamená? Je-li zde láska, je zde srovnávání? Když někoho milujete celým svým srdcem, celou svou myslí, celým svým tělem, celou svou bytostí, je zde srovnávání? Když se naprosto odevzdáte takovéto lásce, není zde nikdo druhý.
Má láska odpovědnost a povinnost a bude používat tato slova? Když děláte něco na základě povinnosti, je v tom nějaká láska? V povinnosti není láska. Struktura povinností, ve kterých je lidská bytost chycena, ji ničí. Dokud jste nucen něco dělat, protože je to vaše povinnost, tak to, co děláte, nemilujete. Je-li zde láska, není zde žádná povinnost a žádná odpovědnost.
Většina rodičů si bohužel myslí, že nesou odpovědnost za své děti, a jejich pocit odpovědnosti se projevuje tím, že jim říkají, co mají dělat a co ne, čím by se měly stát a čím nikoliv. Rodiče chtějí, aby jejich děti měly zajištěné postavení ve společnosti. To, co nazývají odpovědností, je součástí úctyhodnosti, kterou vzývají; a jeví se mi to tak, že kde je úctyhodnost, tam není žádný řád; starají se jen o to, jak se stát dokonalým občanem. Když připravují své děti, aby zapadly do společnosti, podílejí se na věčném trvání války, konfliktu a brutality. Tomu říkáte péče a láska?
Skutečná péče je podobná péči o strom nebo plodinu - zalévat ji, studovat její potřeby, vybrat nejlepší půdu, starat se o ni s něhou a jemností - ale když připravujete děti, aby zapadly do společnosti, připravujete je pro to, aby byly zabity. Kdybyste skutečně milovali své děti, neměli byste žádnou válku.
Když ztratíte někoho, koho jste miloval, proléváte slzy - proléváte je pro sebe, nebo pro toho, kdo zemřel? Pláčete pro sebe, nebo pro druhého? Brečel jste již někdy pro druhého? Brečel jste někdy pro svého syna, který padl na bitevním poli? Ano, ale vycházely tyto slzy ze sebelítosti, nebo jste brečel proto, že byl zabit lidský život? Když brečíte ze sebelítosti, vaše slzy nemají žádný význam, neboť se zabýváte sám sebou. Jestliže brečíte proto, že jste přišel o někoho, na koho jste soustředil velkou část citu, nebyl to skutečný cit. Když brečíte pro vašeho bratra, který zemřel, brečte pro něj. Je velmi snadné brečet pro sebe, protože on odešel. Očividně se to dotklo vašeho srdce, ale ne pro něj, ale pouze ze sebelítosti a sebelítost vás zatvrzuje, uzavírá a činí vás tupým a hloupým.
Když brečíte kvůli sobě, že jste osamělý, protože jste byl opuštěn, protože už nemáte sílu, stěžujete si na osud, své prostředí - stále jen vy v slzách, - je to láska? Jestliže tomu porozumíte, což znamená přijít s tím do kontaktu stejně bezprostředně, jako se dotýkáte stromu nebo sloupu nebo ruky, pak uvidíte, že utrpení si vytváříme sami, že je vytvářeno myšlením, že je výsledkem času. Před třemi lety jsem měl bratra, nyní je mrtev, jsem osamělý, pln bolesti, nemám nikoho, u koho bych mohl nalézt útěchu nebo společnost, a tyto myšlenky mi vlévají slzy do očí.
Můžete vidět v sobě všechny tyto děje, když se na ně budete dívat. Můžete je vidět plně, kompletně, jedním pohledem, ne analýzou v čase. Můžete vidět v jednom okamžiku celou strukturu a povahu této chatrné, malé věci označované "já", moje slzy, můj národ, moje víra, moje náboženství - všechny tyto ošklivosti, vše je to ve vás. Když to vidíte srdcem, ne myslí, když to vidíte z opravdového dna vašeho srdce, pak máte klíč, který ukončí vaše utrpení.
Utrpení a láska nemohou jít spolu, ale v křesťanském světě je utrpení idealizováno, položeno na kříž a uctíváno s tím, že mu nemůžete uniknout jinak, než pouze těmito jedinými dveřmi, a těmi je celá struktura vykořisťující náboženské společnosti.
Takže, ptáte-li se, co je to láska, možná vás příliš vyděsí, když uvidíte odpověď. Může to znamenat úplný otřes; může to roztrhnout vaši rodinu; možná objevíte, že nemilujete svoji ženu nebo svého manžela nebo děti - milujete? - možná zboříte dům, který jste vystavěl, možná se už nikdy nevrátíte do chrámu.
Ale jestliže ji přesto stále chcete objevit, uvidíte, že strach není láska, závislost není láska, žárlivost není láska, vlastnictví a nadvláda nejsou láska, odpovědnost a povinnost nejsou láska, sebelítost není láska, bolest z toho, že nejsem milován není láska. Uvidíte, že láska není opakem nenávisti, stejně tak, jako pokora není opakem domýšlivosti. Takže pokud můžete toto všechno eliminovat, ne úsilím, ale spláchnutím toho všeho tak, jako déšť smývá nahromaděný prach s listu, pak snad potkáte tu podivnou květinu, po které člověk stále prahne.
Nemáte-li lásku v její plnosti, ale jen v malých útržcích, nejste-li jí naplněn, svět bude spět ke katastrofě. Intelektuálně víte, že jednota lidstva je nezbytná a že láska je k tomu jedinou cestou, ale kdo vás naučí, jak milovat? Řekne vám nějaká autorita, nějaká metoda, nějaký systém, jak milovat? Jestliže vám to někdo řekne, pak to není láska. Můžete říci: "Budu cvičit lásku; budu sedět den za dnem a přemýšlet o tom; budu se cvičit v tom být laskavý a mírný a budu se snažit věnovat pozornost druhým." Myslíte, že je možné se vycvičit v lásce, vychovat vůli k lásce? Jestliže se cvičíte kázní a vůlí k lásce, láska odchází oknem. Praktikováním nějaké metody nebo systému lásky se můžete stát mimořádně chytrým nebo se můžete stát laskavějším nebo se dostat do stavu nenásilí, ale to nemá vůbec nic společného s láskou.
V tomto rozervaném pustém světě není žádná láska, protože v něm hraje největší roli potěšení a touha, ale bez lásky nemá váš každodenní život žádný význam. A nemůžete mít lásku, pokud zde není krása. Krása není něco, co vidíte - není to krásný strom, krásný obraz, krásná stavba nebo krásná žena. Krása je zde jen tehdy, když vaše srdce a mysl znají lásku. Bez lásky a citu pro krásu není žádná ctnost a víte velmi dobře, že ať děláte co děláte, zlepšujete společnost nebo živíte chudé, budete vytvářet stále větší spoušť, protože bez lásky je zde jen ošklivost a chudoba ve vašem srdci a mysli. Ale je-li zde láska a krása, cokoliv děláte, je správné, cokoliv děláte, má řád. Když víte jak milovat, pak není omezení pro to, co děláte, a láska vyřeší všechny problémy.
Nyní jsme se dostali ke kořenu: může se mysl setkat s láskou bez cvičení, bez myšlení, bez snažení, bez jakékoliv knihy, učitele nebo vůdce - setkat se s ní tak, jako se člověk setkává s krásným západem slunce? Zdá se mi, že jedna věc je absolutně nutná, a tou je vášeň k životu bez motivu - vášeň, která není výsledkem nějakého pouta nebo spojení s něčím, vášeň, která není chtivostí. Člověk, který neví, co je tato vášeň, nikdy nepozná lásku, protože láska může přijít pouze tehdy, je-li zde naprosté zanechání sebe.
Mysl, která se snaží získat, není vášnivá mysl. Setkat se s láskou bez toho, abychom se snažili ji získat, je jediná cesta jak ji najít - setkat se s ní nevěda jak, a ne jako s výsledkem nějakého snažení nebo zkušenosti. Taková láska, když ji naleznete, není produktem času; taková láska je osobní i neosobní, je jediná i mnohá. Jako květina, která je plná vůně, můžete k ní přivonět, nebo ji minout. Tato květina je pro všechny a pro toho, kdo si dá tu práci, aby hluboce vdechl její vůni a pohlédl na ni s radostí. Jestli je někdo velmi blízko v zahradě nebo velmi daleko, je to pro květinu stejné, protože ona je plná této vůně, a proto ji sdílí s každým.
Láska je něco, co je nové, čerstvé, živé. Nemá žádné včera a žádné zítra. Je mimo vřavu mysli. Je to pouze nevinná, prostá mysl, která ví, co je láska, a nevinná mysl může žít ve světě, který není nevinný. Najít tuto mimořádnou věc, kterou se člověk snaží bez přestání získat skrze obětování, uctívání, skrze vztah, skrze sex, každou formou potěšení a bolesti, je možné, jen když mysl dojde k pochopení sama sebe a přirozeně skončí. Pak láska nemá žádný protiklad, pak je láska bez konfliktu.
Můžete se ptát: "Když najdu takovou lásku, co se stane s mojí ženou, mými dětmi, mojí rodinou? Musejí mít přece jistotu." Když kladete takovou otázku, ještě jste nikdy nebyl mimo pole mysli, mimo pole vědomí. Kdybyste jednou byl mimo toto pole, nikdy se nebudete takto ptát, protože pak budete vědět, co je láska, že v ní není žádné myšlení a tedy žádný čas. Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas - což znamená dostat se za utrpení - uvidíte, že je zde jiný rozměr, který se nazývá láska.
Ale vy nevíte, jak se dostat k tomuto mimořádnému prameni - takže, co dělat? Nevíte-li co dělat, neděláte nic, že? Absolutně nic. Pak jste vnitřně úplně tichý. Rozumíte, co to znamená? To znamená, že nic nehledáte, nic nechcete, o nic neusilujete; není zde vůbec žádné centrum. Potom je zde láska.
Proč si lidé vymysleli pojem láska? Protože není? Protože je?
Protože ji cítí/vnímají? Protože ji necití/nevnímají?
:smilie_confused_dontknow:
:)
Citace od: honzam kdy 2025-03-28 18:20Je obdivuhodné, jak Pedrito otevřeně pozval na Posezeníčko Janu, i když ho tolikrát na svých stránkách banovala a vypudila, aby si založil vlastní fórum. Tohle je ukázka opravdového soucitu s opuštěnou bytostí, o které Pedrito ví, že by si ráda popovídala, ale na poradně nemá s kým.
No ona nějak ví, že nemůže veřejně s druhými komunikovat jinak, než jak je zvyklá. Pomocí všemožných autorit, či pomocí AI. Nejde to. Nevěřím, že se takhle baví se svou rodinou, sousedy, kolegy.. ale jakmile otevře ten internet, je v transu.
Citace od: Petra kdy 2025-03-28 23:27Proč si lidé vymysleli pojem láska? Protože není? Protože je?
Protože ji cítí/vnímají? Protože ji necití/nevnímají?
:smilie_confused_dontknow:
:)
Čistě mysticky :D Láska je vztah a to je Síla (Šakti) mezi Duchem (Brahman) a manifestací (Ómkar Namaskar)... A tenhle vztah se nese jako vánek k bytostem v tom projevu, k jeho dětem, vánek universa, k přírodě, fauně, flóře, k hvězdám, horám i vodám... Jen tak vše drží pokupě, jen tak vše je... Na mentalitě člověka to nestojí, ani nepadá.
Nejzvláštnější mi připadá ten příkaz:
Miluj!
Jakoby to šlo...
To už mi připadá lepší, když si někdo přizná, že neumí milovat. Zajímavé je, jak to vlastně pozná, že neumí milovat - protože ví, co je láska, co je milovat?
Trochu podivné je, když se někdo rozhodne, že se bude učit milovat. Dá se naučit milovat? Podle mne ne.
Rozhodně nesouhlásím s Krišnamurtim, že V tomto rozervaném pustém světě není žádná láska. To není pravda. To už by dávno neexistoval...
Zajímavé je, možná krásné, že se většiny lidí (jejich srdce?) dotkne to, co v Bibli řekl o lásce Pavel:
1.list Korintským 13
Bez lásky nejsem nic
Kdybych mluvil v jazycích lidí i andělů, bez lásky je to jen dunění zvonu, řinčení činelů.
Kdybych uměl prorokovat, rozuměl všem tajemstvím, měl všechno poznání a víru, že bych i hory přenášel, bez lásky nejsem nic.
Kdybych rozdal vše, co mám, kdybych dal i vlastní tělo, abych se proslavil, bez lásky je mi to k ničemu.
Láska je trpělivá, je laskavá, láska nezávidí, láska se nevychloubá ani nepovyšuje;
není hrubá, nehledá svůj prospěch, není vznětlivá, nepočítá křivdy,
není škodolibá, ale raduje se z pravdy;
všechno snáší, všemu věří, vždycky doufá, všechno vydrží.
Láska nikdy neskončí.
Avšak proroctví – ta zaniknou, jazyky – ty umlknou, poznání – to pomine.
Jen z části totiž poznáváme a jen z části prorokujeme;
jakmile však přijde dokonalé, tehdy to částečné zanikne.
Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem jako dítě, myslel jsem jako dítě, měl jsem dětské názory; když jsem však dospěl, s dětinskými věcmi jsem se rozloučil.
Teď totiž vidíme jako v zrcadle, nejasně, ale potom tváří v tvář. Teď poznávám částečně, ale potom poznám plně, tak jako Bůh zná mě.
Do té doby nám zůstává víra, naděje a láska, tato trojice; ale největší z nich je láska.
....
Láska nikdy neskončí. To je pravda. Někdy akorát mizí do neviditelna, schovává se. :)
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 07:17Čistě mysticky :D Láska je vztah a to je Síla (Šakti) mezi Duchem (Brahman) a manifestací (Ómkar Namaskar)... A tenhle vztah se nese jako vánek k bytostem v tom projevu, k jeho dětem, vánek universa, k přírodě, fauně i flóře, k hvězdám, horám i vodám... Jen tak vše drží pokupě, jen tak vše je... Na mentalitě člověka to nestojí, ani nepadne.
Já vidím lásku, jako pohyb, jako energii - ten impuls k tvoření/stvoření, proto je láska ve všem - i v té mentalitě člověka.
Velmi se mi proto líbí Nisargadattovo:
Láska říká: "Jsem vše."Člověk bud lásku nechává v sobě volně "proudit" nebo v sobě vytváří blokády, které to volné proudění omezují a někdy i zcela zabranují.
:)
Bůh je láska.
Jsou stavy tzv meditační, kde nirvikalpa není měřítkem. To jsou jen názvy kterým rozumí mysl, jsou to pojmenování vzešlá z uchopení toho myslí, která je spoluprací rozumu a citu v těle, touto spoluprací vzniká mysl. Jejich nečinností ustává... To se děje na "pozemku" vědomí, kde je jimi stavěn ten dům - mysl. Láska nemá "pevný" základ, neboť je celou tou Zemí na níž je vyměřen pozemek rozumem a citem a na něm je budován dům, chrám, nauka o Ní, o Tom... A ona to dovolí... Jako matka dovolí dětem spálit se...
Když láska proudí... :)
Viliam Poltikovič:
.....Každý má právo na svůj názor, já mu ho nebudu vyvracet. Každý máme svoji zkušenost, svoje směřování, svoje cítění, vnímání
Citace od: Miroslav kdy 2025-03-28 22:03Pojem láska je velmi nadužívaný pojem.
Pěkně tohle vysvětluje Krishnamurti ve své knížečce "Osvobození od známého"
A nakonec péše i to, co to ta láska je. :)
(Dávám to sem, protože to vystihuje i to, jak to vidím a cítím - lépe bych to nezformuloval).
Láska
Požadavek jistoty ve vztahu plodí nevyhnutelně utrpení a strach. Toto hledání jistoty přináší nejistotu. Našel jste někdy jistotu v některém vašem vztahu? Opravdu našel? Většina z nás chce najít jistotu ve své lásce a v tom, že je milována, ale je to láska, když každý z nás hledá svoje vlastní bezpečí, svoji vlastní cestu? Nejsme milováni, protože nevíme jak milovat.
Co je láska? Toto slovo je tak často používáno a znehodnoceno, že ho jen velmi nerad používám. Všichni mluví o lásce - v každém časopise a novinách a každý misionář mluví neustále o lásce. Miluji svoji zemi, miluji svého krále, miluji nějakou knihu, miluji hory, miluji potěšení, miluji svoji ženu, miluji Boha. Je láska idea? Jestliže ano, pak může být kultivována, živena, pěstována, šířena, formována, jak se vám zlíbí. Řeknete-li, že milujete Boha, co to znamená? To znamená, že milujete projekci vaší vlastní představivosti, projekci sebe sama oděnou do určité formy úctyhodnosti, podle toho, co si myslíte, že je vznešené a svaté; takže říci "miluji Boha", je absolutní nesmysl. Když uctíváte Boha, uctíváte sebe, a to není láska.
Protože nejsme schopni rozřešit tuto lidskou věc zvanou láska, obracíme se k abstrakcím. Láska může být konečným řešením všech lidských potíží, problémů a bolestí, ale jak máme nalézt odpověď na otázku, co to láska je? Pouhým jejím definováním? Církev ji definovala jedním způsobem, společnost jiným, a přitom se zde vyskytují všechny druhy úchylek a zvráceností. Obdiv k někomu, spaní s někým, opětování citů, partnerství - to je to, co nazýváme láskou? Je to normou, vzorem a stalo se to tak strašně osobní, smyslové a omezené, že náboženství vyhlásila, že láska je něco mnohem více než toto. V tom, co náboženství nazývají lidskou láskou, vidí potěšení, soutěžení, žárlivost, touhu vlastnit, držet, ovládat a zasahovat do myšlení druhého. Vidouce složitost toho všeho, náboženství říkají, že zde musí být jiný druh lásky, lásky božské, krásné, nedotčené, neporušené.
Tak zvaní svatí po celém světě tvrdí, že podívat se na ženu je něco naprosto špatného; říkají, že se nemůžete přiblížit k Bohu, pokud se oddáváte sexu, proto sex zavrhují, ačkoliv jsou jím pohlceni. Ale popřením sexuality se zbavují svých očí a odřezávají své jazyky, protože tím popírají celou krásu země. Mají vyhladovělá srdce a mysli; zapudili krásu, neboť krása je spojena se ženou.
Může být láska rozdělena na svatou a obyčejnou, lidskou a božskou, nebo je jen láska? Je láska jedna jediná, nebo je mnoho lásek? Řeknu-li: "Miluji tě", vylučuje to lásku ke druhým? Je láska osobní nebo neosobní? Morální nebo nemorální? Rodinná nebo nerodinná? Milujete-li lidstvo, můžete milovat jednotlivce? Je láska sentiment? Je láska emoce? Je láska potěšení a touha? Všechny tyto otázky ukazují, že máme ideje vztahující se k tomu, co by láska měla nebo neměla být a vzory a normy vytvořené kulturou, ve které žijeme.
Takže abychom se mohli hlouběji zabývat otázkou, co je to láska, musíme se nejprve osvobodit od nánosů staletí, odložit všechny ideje a ideologie o tom, co láska má nebo nemá být. Rozdělování čehokoli na to, co je, a na to, co by mělo být, je nejvíce zavádějící způsob přístupu k životu.
Jak mám tedy zjistit, co je to ten plamen, kterému říkáme láska, - ne jak ji definovat, ale co znamená sama o sobě? Nejprve vyloučím vše, co o tom řekla církev, společnost, rodiče a přátelé, každá osoba nebo kniha, protože chci zjistit sám pro sebe, co to je. V tom je velký problém, protože je v tom zahrnuto celé lidstvo s tisíci způsoby definování lásky, a já sám jsem chycen v nějakém vzoru, podle toho, co mám rád nebo co mě právě těší, - takže neměl bych se nejprve, abych lásce porozuměl, osvobodit od svých vlastních náklonností a předsudků? Jsem zmaten, rozerván svými touhami, proto si řeknu: "Nejprve vyčisti svůj vlastní zmatek. Snad budeš schopen objevit, co je láska, skrze to, co láskou není."
Vláda říká: "Jdi a zabíjej pro lásku k vlasti." Je to láska? Náboženství říká: "Odlož sex pro lásku k Bohu." Je toto láska? Je láska touha? Neříkej ne. Pro většinu z nás je - touha s potěšením, potěšením, které je odvozeno od smyslů, sexuálního spojení a naplnění. Nejsem proti sexu, ale podívej se, co je v něm obsaženo. To, co ti sex dává chvilkově, je opuštění sebe sama, ale pak upadneš zpět do svého zmatku, takže chceš stále znovu a znovu opakování toho stavu, ve kterém nejsou žádné obavy, žádné problémy, žádné já. Říkáš, že miluješ svoji ženu. V této lásce je zahrnuto sexuální potěšení, potěšení z toho, že mám doma někoho, kdo se stará o moje děti, vaří. Jste na ní závislý; dala vám své tělo, city, svou podporu, určitý pocit jistoty a pohody. Potom se od vás odvrátí; začne se nudit nebo odejde s někým jiným a vaše emocionální rovnováha je zničena a toto vyrušení, které nemáte rád, se nazývá žárlivost. Je v ní bolest, úzkost, nenávist a násilí. Takže ve skutečnosti říkáš: "Dokud budeš patřit mně, miluji tě, ale v momentě, kdy tomu tak nebude, začnu tě nenávidět. Dokud se mohu spolehnout, že uspokojíš moje potřeby, sexuální a jiné, miluji tě, ale v momentě, kdy mi přestaneš dávat, co já chci, nemám tě rád." To znamená, že je mezi vámi antagonismus, oddělení, a když cítíš oddělenost od druhého, není to žádná láska. Ale dovedeš-li žít se svojí ženou bez toho, aby mysl vytvářela všechny tyto protikladné stavy, tyto nekonečné vnitřní spory, pak snad - snad - budeš vědět, co je láska. Potom jsi naprosto svobodný a stejně tak ona, kdežto jestliže jsi na ní závislý kvůli svému potěšení, jsi jejím otrokem. Takže když někdo miluje, musí v tom být svoboda, nejen od druhé osoby, ale i od sebe sama.
Patřit někomu, být někým psychologicky živen, záviset na někom - v tom všem musí být vždy úzkost, strach, žárlivost, vina, a dokud je zde strach, není zde láska; mysl postižená utrpením nikdy nepozná, co je láska; sentimentalita a vyžívání se v emocích nemá vůbec nic společného s láskou. A tak láska nemá co dělat s potěšením a touhou.
Láska není produktem myšlení, které je minulostí. Myšlení nemůže v žádném případě pěstovat lásku. Láska není ohraničena a a spoutána žárlivostí, protože žárlivost je minulostí. Láska je vždy aktivní přítomností. Není to "Budu milovat" nebo "Miloval jsem". Znáte-li lásku, nenásledujete nikoho. Láska není poslušná. Milujete-li, není zde ani úcta ani neúcta.
Nevíte, co znamená někoho skutečně milovat - milovat bez nenávisti, bez žárlivosti, bez hněvu, bez touhy zasahovat do toho, co druhý dělá nebo myslí, bez odsuzování, bez porovnávání, - opravdu nevíte, co to znamená? Je-li zde láska, je zde srovnávání? Když někoho milujete celým svým srdcem, celou svou myslí, celým svým tělem, celou svou bytostí, je zde srovnávání? Když se naprosto odevzdáte takovéto lásce, není zde nikdo druhý.
Má láska odpovědnost a povinnost a bude používat tato slova? Když děláte něco na základě povinnosti, je v tom nějaká láska? V povinnosti není láska. Struktura povinností, ve kterých je lidská bytost chycena, ji ničí. Dokud jste nucen něco dělat, protože je to vaše povinnost, tak to, co děláte, nemilujete. Je-li zde láska, není zde žádná povinnost a žádná odpovědnost.
Většina rodičů si bohužel myslí, že nesou odpovědnost za své děti, a jejich pocit odpovědnosti se projevuje tím, že jim říkají, co mají dělat a co ne, čím by se měly stát a čím nikoliv. Rodiče chtějí, aby jejich děti měly zajištěné postavení ve společnosti. To, co nazývají odpovědností, je součástí úctyhodnosti, kterou vzývají; a jeví se mi to tak, že kde je úctyhodnost, tam není žádný řád; starají se jen o to, jak se stát dokonalým občanem. Když připravují své děti, aby zapadly do společnosti, podílejí se na věčném trvání války, konfliktu a brutality. Tomu říkáte péče a láska?
Skutečná péče je podobná péči o strom nebo plodinu - zalévat ji, studovat její potřeby, vybrat nejlepší půdu, starat se o ni s něhou a jemností - ale když připravujete děti, aby zapadly do společnosti, připravujete je pro to, aby byly zabity. Kdybyste skutečně milovali své děti, neměli byste žádnou válku.
Když ztratíte někoho, koho jste miloval, proléváte slzy - proléváte je pro sebe, nebo pro toho, kdo zemřel? Pláčete pro sebe, nebo pro druhého? Brečel jste již někdy pro druhého? Brečel jste někdy pro svého syna, který padl na bitevním poli? Ano, ale vycházely tyto slzy ze sebelítosti, nebo jste brečel proto, že byl zabit lidský život? Když brečíte ze sebelítosti, vaše slzy nemají žádný význam, neboť se zabýváte sám sebou. Jestliže brečíte proto, že jste přišel o někoho, na koho jste soustředil velkou část citu, nebyl to skutečný cit. Když brečíte pro vašeho bratra, který zemřel, brečte pro něj. Je velmi snadné brečet pro sebe, protože on odešel. Očividně se to dotklo vašeho srdce, ale ne pro něj, ale pouze ze sebelítosti a sebelítost vás zatvrzuje, uzavírá a činí vás tupým a hloupým.
Když brečíte kvůli sobě, že jste osamělý, protože jste byl opuštěn, protože už nemáte sílu, stěžujete si na osud, své prostředí - stále jen vy v slzách, - je to láska? Jestliže tomu porozumíte, což znamená přijít s tím do kontaktu stejně bezprostředně, jako se dotýkáte stromu nebo sloupu nebo ruky, pak uvidíte, že utrpení si vytváříme sami, že je vytvářeno myšlením, že je výsledkem času. Před třemi lety jsem měl bratra, nyní je mrtev, jsem osamělý, pln bolesti, nemám nikoho, u koho bych mohl nalézt útěchu nebo společnost, a tyto myšlenky mi vlévají slzy do očí.
Můžete vidět v sobě všechny tyto děje, když se na ně budete dívat. Můžete je vidět plně, kompletně, jedním pohledem, ne analýzou v čase. Můžete vidět v jednom okamžiku celou strukturu a povahu této chatrné, malé věci označované "já", moje slzy, můj národ, moje víra, moje náboženství - všechny tyto ošklivosti, vše je to ve vás. Když to vidíte srdcem, ne myslí, když to vidíte z opravdového dna vašeho srdce, pak máte klíč, který ukončí vaše utrpení.
Utrpení a láska nemohou jít spolu, ale v křesťanském světě je utrpení idealizováno, položeno na kříž a uctíváno s tím, že mu nemůžete uniknout jinak, než pouze těmito jedinými dveřmi, a těmi je celá struktura vykořisťující náboženské společnosti.
Takže, ptáte-li se, co je to láska, možná vás příliš vyděsí, když uvidíte odpověď. Může to znamenat úplný otřes; může to roztrhnout vaši rodinu; možná objevíte, že nemilujete svoji ženu nebo svého manžela nebo děti - milujete? - možná zboříte dům, který jste vystavěl, možná se už nikdy nevrátíte do chrámu.
Ale jestliže ji přesto stále chcete objevit, uvidíte, že strach není láska, závislost není láska, žárlivost není láska, vlastnictví a nadvláda nejsou láska, odpovědnost a povinnost nejsou láska, sebelítost není láska, bolest z toho, že nejsem milován není láska. Uvidíte, že láska není opakem nenávisti, stejně tak, jako pokora není opakem domýšlivosti. Takže pokud můžete toto všechno eliminovat, ne úsilím, ale spláchnutím toho všeho tak, jako déšť smývá nahromaděný prach s listu, pak snad potkáte tu podivnou květinu, po které člověk stále prahne.
Nemáte-li lásku v její plnosti, ale jen v malých útržcích, nejste-li jí naplněn, svět bude spět ke katastrofě. Intelektuálně víte, že jednota lidstva je nezbytná a že láska je k tomu jedinou cestou, ale kdo vás naučí, jak milovat? Řekne vám nějaká autorita, nějaká metoda, nějaký systém, jak milovat? Jestliže vám to někdo řekne, pak to není láska. Můžete říci: "Budu cvičit lásku; budu sedět den za dnem a přemýšlet o tom; budu se cvičit v tom být laskavý a mírný a budu se snažit věnovat pozornost druhým." Myslíte, že je možné se vycvičit v lásce, vychovat vůli k lásce? Jestliže se cvičíte kázní a vůlí k lásce, láska odchází oknem. Praktikováním nějaké metody nebo systému lásky se můžete stát mimořádně chytrým nebo se můžete stát laskavějším nebo se dostat do stavu nenásilí, ale to nemá vůbec nic společného s láskou.
V tomto rozervaném pustém světě není žádná láska, protože v něm hraje největší roli potěšení a touha, ale bez lásky nemá váš každodenní život žádný význam. A nemůžete mít lásku, pokud zde není krása. Krása není něco, co vidíte - není to krásný strom, krásný obraz, krásná stavba nebo krásná žena. Krása je zde jen tehdy, když vaše srdce a mysl znají lásku. Bez lásky a citu pro krásu není žádná ctnost a víte velmi dobře, že ať děláte co děláte, zlepšujete společnost nebo živíte chudé, budete vytvářet stále větší spoušť, protože bez lásky je zde jen ošklivost a chudoba ve vašem srdci a mysli. Ale je-li zde láska a krása, cokoliv děláte, je správné, cokoliv děláte, má řád. Když víte jak milovat, pak není omezení pro to, co děláte, a láska vyřeší všechny problémy.
Nyní jsme se dostali ke kořenu: může se mysl setkat s láskou bez cvičení, bez myšlení, bez snažení, bez jakékoliv knihy, učitele nebo vůdce - setkat se s ní tak, jako se člověk setkává s krásným západem slunce? Zdá se mi, že jedna věc je absolutně nutná, a tou je vášeň k životu bez motivu - vášeň, která není výsledkem nějakého pouta nebo spojení s něčím, vášeň, která není chtivostí. Člověk, který neví, co je tato vášeň, nikdy nepozná lásku, protože láska může přijít pouze tehdy, je-li zde naprosté zanechání sebe.
Mysl, která se snaží získat, není vášnivá mysl. Setkat se s láskou bez toho, abychom se snažili ji získat, je jediná cesta jak ji najít - setkat se s ní nevěda jak, a ne jako s výsledkem nějakého snažení nebo zkušenosti. Taková láska, když ji naleznete, není produktem času; taková láska je osobní i neosobní, je jediná i mnohá. Jako květina, která je plná vůně, můžete k ní přivonět, nebo ji minout. Tato květina je pro všechny a pro toho, kdo si dá tu práci, aby hluboce vdechl její vůni a pohlédl na ni s radostí. Jestli je někdo velmi blízko v zahradě nebo velmi daleko, je to pro květinu stejné, protože ona je plná této vůně, a proto ji sdílí s každým.
Láska je něco, co je nové, čerstvé, živé. Nemá žádné včera a žádné zítra. Je mimo vřavu mysli. Je to pouze nevinná, prostá mysl, která ví, co je láska, a nevinná mysl může žít ve světě, který není nevinný. Najít tuto mimořádnou věc, kterou se člověk snaží bez přestání získat skrze obětování, uctívání, skrze vztah, skrze sex, každou formou potěšení a bolesti, je možné, jen když mysl dojde k pochopení sama sebe a přirozeně skončí. Pak láska nemá žádný protiklad, pak je láska bez konfliktu.
Můžete se ptát: "Když najdu takovou lásku, co se stane s mojí ženou, mými dětmi, mojí rodinou? Musejí mít přece jistotu." Když kladete takovou otázku, ještě jste nikdy nebyl mimo pole mysli, mimo pole vědomí. Kdybyste jednou byl mimo toto pole, nikdy se nebudete takto ptát, protože pak budete vědět, co je láska, že v ní není žádné myšlení a tedy žádný čas. Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas - což znamená dostat se za utrpení - uvidíte, že je zde jiný rozměr, který se nazývá láska.
Ale vy nevíte, jak se dostat k tomuto mimořádnému prameni - takže, co dělat? Nevíte-li co dělat, neděláte nic, že? Absolutně nic. Pak jste vnitřně úplně tichý. Rozumíte, co to znamená? To znamená, že nic nehledáte, nic nechcete, o nic neusilujete; není zde vůbec žádné centrum. Potom je zde láska.
Ani já bych to líp nenapsala, je to za Krišnamurtiho slovy naprosto jasné, pro mě je to paradox, protože to líp napsat neumím.
CitaceLáska nemá "pevný" základ
Stejně jako vánek nemá danný směr ani cíl. Ani Šakti ho nemá někam k blaženosti věčné... Neboť to je úvaha osoby, co se z ní narodila a jí chce dosáhnout v představě, že bude věčně blažená... Tahle představa zabolí umírajícímu já. Neb se chtělo zmocnit nesmrtelnosti.
Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 08:57Bůh je láska.
To je to nejlepší a nejjednodušší vysvětlení lásky :)
Krišnamurti: Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas
Tak to je pravda.
Proto mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. A to i když se Krišnamurti zcela obešel bez konceptu "Bůh".
:)
Krišnamurti byl jinej typ Učitele, než kdokoliv. Ne že bych ho studoval, jen že ho vidím. Já se jednou bavil na JZ, když tamm dal někdo video v konfrontaci s ním a nějakým zenovým učitelem... A někdo si hned přisadil, asi nějaký zenový machr, že tu ddiskusi Krišnamurti prohrál... Hned někdo z toho tahal prohru dle sebe - tím utrpěl prohru. Třeba už to dnes vidí jinak, čímž dodatečně vyhrál...
Zlatíčka milovaný. To, o čem můžu mluvit, že právě teď skutečně je, je ten nejnádhernější a nejšťastnější život, jaký může existovat.
Všichni jste láskou a ta láska je šťastná, že jste. Nic jiného v tom není. Není závislá na projevu, na čase, na prostoru, na iluzi oddělenosti... není závislá na ničem.
Není dotčena jedinou myšlenkou, proto nezná žádnou vinu, ničí chybu. Čehokoliv se dotkne, dostává punc dokonalosti. A ona nemůže být od ničeho oddělena, protože už tím vším je.
Je to skvělé, že na Poradně už nejsou žádné polemiky, posuzování druhých, hledání špatností, protože všechna slova Probuzených směřují k poznání celistvé dokonalosti.
Je to skvělé, že Pedrito uposlechl opakované výzvy, aby vytvořil fórum pro diskuzi, kde je možné se bavit "normálně" a jeho dílo se mu povedlo.
Překvapilo mě, že Eduard Tomáš mluví o vnitřní a vnější bytosti, protože v uvědomění Skutečnosti nic vnějšího a vnitřního není.
Ale ono se to tak skutečně může jevit. Při povrchním pohledu jsme individuality, tedy vnější bytosti, které to mají různě a každý z nás si dělá to svoje. To je, jak říkají Probuzení, sen, mája, iluze.
Při hlubším poznání, je tady jen jediné celistvé Blažené Bytí, která nemá chybu, které je láskou - to je Skutečnost.
Takže, Pedrito, při povrchním pohledu je Jana úplně obyčejná bytost, která se úplně normálně baví s rodinou, přáteli, bytostmi, které potkává, a vůbec žádné duchovno s nikým neřeší.
Při hlubším poznání je ve skutečnosti jediné skutečné Já, které je vším, co je a k jeho poznání zvou všichni ti Probuzení svými promluvami.
Při ztotožnění s egem jsou slova Probuzených jen prázdnými slogany, frázemi.
Při uvědomění Skutečnosti v nás zní všechna ta slova probuzených tichem, klidem, mírem, láskou, štěstím, blažeností, protože všichni Probuzení jsou Já.
A je tady možnost to jediné skutečné pravé Já, kterým jsme, poznávat, nebo je možné si užívat povrchního posuzování těch druhých, kteří to mají na rozdíl od našeho ega špatně. :D
♥
Citace od: Petra kdy 2025-03-29 10:05Krišnamurti: Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas
Tak to je pravda.
Proto mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. A to i když se Krišnamurti zcela obešel bez konceptu "Bůh".
:)
Tím chceš říct, že ses nedostala za myšlení a čas? :)
Je to jednoduché, čte se to co je za slovy.
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 10:32Citace od: Petra kdy 2025-03-29 10:05Krišnamurti: Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas
Tak to je pravda.
Proto mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. A to i když se Krišnamurti zcela obešel bez konceptu "Bůh".
:)
Tím chceš říct,
Psala jsem zcela jasně, že mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. Ale když si chceš moje slova vysvětlovat jinak, nebudu ti v tom bránit.
.....
Každý má právo na svůj názor, já mu ho nebudu vyvracet. Každý máme svoji zkušenost, svoje směřování, svoje cítění, vnímání
Mě se ten úryvek od Krishnamurtiho, který sem dal Miroslav, moc nelíbí, buď je to špatným překladem nebo nevím, ta slova jdou halabala..
Daleko lepší je jeho, Krishnamurtiho, zamyšlení v knížečce Volnost, která neví, kde je krom jiného i kapitola o Lásce, kde vlastně neříká nic jiného, ale je to napsáno (nebo přeloženo) tak, že sdělované je harmonickým celkem.
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=273&t=9354
Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 10:31Zlatíčka milovaný. To, o čem můžu mluvit, že právě teď skutečně je, je ten nejnádhernější a nejšťastnější život, jaký může existovat.
Všichni jste láskou a ta láska je šťastná, že jste. Nic jiného v tom není. Není závislá na projevu, na čase, na prostoru, na iluzi oddělenosti... není závislá na ničem.
Není dotčena jedinou myšlenkou, proto nezná žádnou vinu, ničí chybu. Čehokoliv se dotkne, dostává punc dokonalosti. A ona nemůže být od ničeho oddělena, protože už tím vším je.
Je to skvělé, že na Poradně už nejsou žádné polemiky, posuzování druhých, hledání špatností, protože všechna slova Probuzených směřují k poznání celistvé dokonalosti.
Je to skvělé, že Pedrito uposlechl opakované výzvy, aby vytvořil fórum pro diskuzi, kde je možné se bavit "normálně" a jeho dílo se mu povedlo.
Překvapilo mě, že Eduard Tomáš mluví o vnitřní a vnější bytosti, protože v uvědomění Skutečnosti nic vnějšího a vnitřního není.
Ale ono se to tak skutečně může jevit. Při povrchním pohledu jsme individuality, tedy vnější bytosti, které to mají různě a každý z nás si dělá to svoje. To je, jak říkají Probuzení, sen, mája, iluze.
Při hlubším poznání, je tady jen jediné celistvé Blažené Bytí, která nemá chybu, které je láskou - to je Skutečnost.
Takže, Pedrito, při povrchním pohledu je Jana úplně obyčejná bytost, která se úplně normálně baví s rodinou, přáteli, bytostmi, které potkává, a vůbec žádné duchovno s nikým neřeší.
Při hlubším poznání je ve skutečnosti jediné skutečné Já, které je vším, co je a k jeho poznání zvou všichni ti Probuzení svými promluvami.
Při ztotožnění s egem jsou slova Probuzených jen prázdnými slogany, frázemi.
Při uvědomění Skutečnosti v nás zní všechna ta slova probuzených tichem, klidem, mírem, láskou, štěstím, blažeností, protože všichni Probuzení jsou Já.
A je tady možnost to jediné skutečné pravé Já, kterým jsme, poznávat, nebo je možné si užívat povrchního posuzování těch druhých, kteří to mají na rozdíl od našeho ega špatně. :D
♥
Zvláštní, ale od tebe to zní docela věrohodně.. :) Dokonce i přes tvé celoznámé pakty s mlhou ve stylu Warhola...
CitaceZvláštní, ale od tebe to zní docela věrohodně.. :) Dokonce i přes tvé celoznámé pakty s mlhou ve stylu Varhola...
Uctivost, poklona, služebníček :D
Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 10:41Mě se ten úryvek od Krishnamurtiho, který sem dal Miroslav, moc nelíbí, buď je to špatným překladem nebo nevím, ta slova jdou halabala..
Daleko lepší je jeho, Krishnamurtiho, zamyšlení v knížečce Volnost, která neví, kde je krom jiného i kapitola o Lásce, kde vlastně neříká nic jiného, ale je to napsáno (nebo přeloženo) tak, že sdělované je harmonickým celkem.
S tímhle také souhlasím:
Krišnamurti:
Nejprve vyloučím vše, co o tom řekla církev, společnost, rodiče a přátelé, každá osoba nebo kniha, protože chci zjistit sám pro sebe, co to je. Ale do toho by tedy patřilo, že vyloučím i to, co o tom dál říká Krišnamurti. ;)
Ve slovech to fakt není :-)
Já je jako Johana z šíleně dlouhýma nohama. Ne že by házela držky na pavučině bytí.. Aspoň ne prvoplánově...
Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 10:47CitaceZvláštní, ale od tebe to zní docela věrohodně.. :) Dokonce i přes tvé celoznámé pakty s mlhou ve stylu Varhola...
Uctivost, poklona, služebníček :D
Takhle si občas cvrnknu do čepice, když jdu rano vstříc dobrodružstvím dne. Akorát mi něco rachtá v hlavě, jak je to s těma popelnicema??
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 11:25Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 10:47CitaceZvláštní, ale od tebe to zní docela věrohodně.. :) Dokonce i přes tvé celoznámé pakty s mlhou ve stylu Varhola...
Uctivost, poklona, služebníček :D
Takhle si občas cvrnknu do čepice, když jdu rano vstříc dobrodružstvím dne. Akorát mi něco rachtá v hlavě, jak je to s těma popelnicema??
No né, do kdy se musí zaplatit?
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 11:36Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 11:25Citace od: Evulína kdy 2025-03-29 10:47CitaceZvláštní, ale od tebe to zní docela věrohodně.. :) Dokonce i přes tvé celoznámé pakty s mlhou ve stylu Varhola...
Uctivost, poklona, služebníček :D
Takhle si občas cvrnknu do čepice, když jdu rano vstříc dobrodružstvím dne. Akorát mi něco rachtá v hlavě, jak je to s těma popelnicema??
No né, do kdy se musí zaplatit?
Řekla bych, že každá obec to může mít jinak. U nás je to do 31.10. daného roku.
A částky jsou taky jiné, co obec, to jiná částka...
Vidíšto, vidíš to! Takovej rozptyl! A já teď čtu že 31.3 finito. No to je hrůza! Oni to nepošlou, a těm co zapomenou, budou vrstvit penále, a možná i v budoucnu život... Nasrat, kupuju ostrov!
Ukaž mi, kdo rozkrad svět! Kdo si nárokuje zemi, co svůj majetek. Kdo ohraničil svý osady a nestačilo mu to, tak musel mít víc a víc až stát. Jedna Země, Jedno Slunce, Jeden Měsíc, a jedna hvězdná obloha. A je blahoprdlý mít víc. Dnes je celá Země rozkolíkovaná, jako za zlatý horečky... Kabina mašinerie je plná divnoslepých chudáků, co vyměnili zlato za lásku. Ti nikdy se nezmění, ale mnozí jimi zblblí, mohou...
Jana je skvělá v tom, jak roky pevně drží svůj postoj. Neuhne ani o kousek. I kdyby jí oponoval celý svět a všichni se od ní odvrátili, tak bude pořád tou Janou, jak ji známe, neměnnou jistotou v názorových bouřích kolem ní. :)
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 12:17Ukaž mi, kdo rozkrad svět! Kdo si nárokuje zemi, co svůj majetek. Kdo ohraničil svý osady a nestačilo mu to, tak musel mít víc a víc až stát. Jedna Země, Jedno Slunce, Jeden Měsíc, a jedna hvězdná obloha. A je blahoprdlý mít víc. Dnes je celá Země rozkolíkovaná, jako za zlatý horečky... Kabina mašinerie je plná divnoslepých chudáků, co vyměnili zlato za lásku. Ti nikdy se nezmění, ale mnozí jimi zblblí, mohou...
V mém světě patří celý svět Bohu. ^-^
A já bych chtěl s Petrou vařit buřt guláš, bych třel česnek a ona krájela brambory.
Já na to hned cibuli,
smažit s paprikou pak nenadále. Pak tam prdnout a míchat vesele, šmytling. Místo masa hrst bych tam z EL PASA chilli ... Bylo by to v pět, neb v tu dobu už zas snídám, objedvám i večeřím... Je to mazec, ale jinak to u mě nejde. Hned se jinak rozežeru.
Citace od: Petra kdy 2025-03-29 10:37Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 10:32Citace od: Petra kdy 2025-03-29 10:05Krišnamurti: Můžete tato slova číst unesen a okouzlen, ale pouze dostanete-li se mimo myšlení a čas
Tak to je pravda.
Proto mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. A to i když se Krišnamurti zcela obešel bez konceptu "Bůh".
:)
Tím chceš říct,
Psala jsem zcela jasně, že mne ta obrovská hromada slov neokouzlila. Ale když si chceš moje slova vysvětlovat jinak, nebudu ti v tom bránit.
.....Každý má právo na svůj názor, já mu ho nebudu vyvracet. Každý máme svoji zkušenost, svoje směřování, svoje cítění, vnímání
Nemám potřebu si tvoje slova nějak vysvětlovat, jen mi to přišlo vtipný. Napsalas dva navzájem odporující si odstavce :) .
S paradoxy a Evulínou bych samozřejmě taky hned vařil buřt guláš, s Majdou radši ne, ona se mě bojí. S Janou úplně vpohodě. Je čas změny. Ona není to, v co se stylizuje. Sebou je bez toho humbuku, když sbohem naučenostem.
Že by láska= buřtguláš? :D
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 13:38Že by láska= buřtguláš? :D
Láska prochází žaludkem :-)
Buřtguláš miluju :-)
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 13:36S paradoxy a Evulínou bych samozřejmě taky hned vařil buřt guláš, s Majdou radši ne, ona se mě bojí. S Janou úplně vpohodě. Je čas změny. Ona není to, v co se stylizuje. Sebou je bez toho humbuku, když sbohem naučenostem.
A s Dorkou a Miroslavem?
Dva jedli a kdo sní víc, stane se pánem vesmíru. Jeden byl Adi Čajtanja a druhý Sada Šiva. Byli to dvojčata, ale zapoměli v tom sporu na své rodiče. Brahma ale nemá hlas a jeho milá Mája nezná únavu zpěvu. Milují se aniž by museli, a neví že to tak jejich děti pojmenovali.
CitaceA s Dorkou a Miroslavem
Kdyby byly takoví všichni, nebyl by ve světě problém. Pnutí není v okamihu ticha, za nímž vykročili a a dotkli se jej a milují se s ním.
Pnutí jsou blesky odlyšných pojetí. Jsou to jen pojetí.. Moudrost je Dharma, tam leda se to může tříštit. Jako vše, co není čiré...
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 13:17Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 10:32Tím chceš říct,
Nemám potřebu si tvoje slova nějak vysvětlovat
Prima, že už je jasné, že jsem řekla, co jsem řekla, a ne že jsem tím, co jsem řekla, chtěla říct něco jiného. ;)
Dharma je ne učení, je to přirozenost. Proto nejde naučit. Jednomu stačí pohled a druhému stovky životů, tak to je. Proč? To je těžké zodpovědět, ale ne nemožné, jen nevím koho by to zajímalo? Ty osvobozené nebo ty na cestě? To by mohlo znít, že u mě hotovo... Tak to neberte, vidět podstatu není - být podstatou. Nemohla by mluvit.
Citace od: Petra kdy 2025-03-29 14:47Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 13:17Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 10:32Tím chceš říct,
Nemám potřebu si tvoje slova nějak vysvětlovat
Prima, že už je jasné, že jsem řekla, co jsem řekla, a ne že jsem tím, co jsem řekla, chtěla říct něco jiného. ;)
Proč upravuješ citace a nedáš to sem celé, jak to bylo psáno? Je to vytržené z kontextu :)
Blesk dokonce vyšlehne i ze země do mraků. Viděl jsem i bílou duhu nad mořem... Ale když se perou holky, štípance, kousance, tahance za vlasy, říkám tomu female-fu.
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 15:14Blesk dokonce vyšlehne i ze země do mraků. Viděl jsem i bílou duhu nad mořem... Ale když se perou holky, štípance, kousance, tahance za vlasy, říkám tomu female-fu.
Ty seš ale brepta :)
Nejseš brepta, vím že se pereme a taháme za vlasy. Ale já si nezačala :D
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 14:59Proč upravuješ citace
Nic jsem neupravovala, jen se soutředím na to podstatné.
Jestliže vidíš za tím, co píši, něco jiného, než píši, tak to opravdu není můj problém.
Citace od: Petra kdy 2025-03-29 15:42Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 14:59Proč upravuješ citace
Nic jsem neupravovala, jen se soutředím na to podstatné.
Jestliže vidíš za tím, co píši, něco jiného, než píši, tak to opravdu není můj problém.
Ano skutečně vnímám, co je za tvýma slovama a je to tvůj podvědomý problém.
Samozřejmě že jsem brebta a rád, je to hezký slovo. Vzpomínám si, že brebt je vlastně něco jako kérka. Dobrej brebt byla vlastně hláška a na tu šly holky. Základ byl, být úplně bez emoční huby, indián, a něco z čeho byli všichni smíchy strhaní.. Ale ty nesmělas povolit ani koutko a muselas mít výraz Hvízdavího Dana... co nepřimhouřil ani oko... V tom jsme pořádali soutěž, kdo mrk, prohrál.
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 15:51Citace od: Petra kdy 2025-03-29 15:42Jestliže vidíš za tím, co píši, něco jiného, než píši, tak to opravdu není můj problém.
Ano skutečně vnímám, co je za tvýma slovama a je to tvůj podvědomý problém.
Samozřejmě máš na svůj názor právo, se mnou to ale nemá co dělat. :)
Citace od: Petra kdy 2025-03-29 15:59Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 15:51Citace od: Petra kdy 2025-03-29 15:42Jestliže vidíš za tím, co píši, něco jiného, než píši, tak to opravdu není můj problém.
Ano skutečně vnímám, co je za tvýma slovama a je to tvůj podvědomý problém.
Samozřejmě máš na svůj názor právo, se mnou to ale nemá co dělat. :)
Nebudu se pouštět do dalších diskuzí, nemá to cenu. Kéž by to byl jen názor a s tebou to nemělo nic společného.
Semnou vůbec nemá co nic dělat jeden ten akord. Je tak krkoprstej že být institut zouzvuku, tak na něj podám žalobu, vhrvhr - to dělaj námořníci - vhrvhr. Ostrovani dělaj jen vrr.
Žalobníčci žalujou, pod nosem si malujou :D
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 16:30Žalobníčci žalujou, pod nosem si malujou :D
(https://imgcdn.kvetinyexpres.cz/FgQb8RqmC3x0acAcFp3mAuaGWSY=/0x0/http://varkala/cache/675/900/image/Frezie-mix-barev.jpeg)
Citace od: durodara kdy 2025-03-29 19:12Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 16:30Žalobníčci žalujou, pod nosem si malujou :D
(https://imgcdn.kvetinyexpres.cz/FgQb8RqmC3x0acAcFp3mAuaGWSY=/0x0/http://varkala/cache/675/900/image/Frezie-mix-barev.jpeg)
:)
Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 16:30Žalobníčci žalujou, pod nosem si malujou :D
Jako správnej námořník, a bez toho se vůbec nemůžeš na námořnický zkoušky přihlásit, mu
síš umět vrrrrrrrr. Ale nejen obyčejný vrrr.. ty to musíš zvládnout intonančně, v É ale drsném, viz Dalibor Janda. Prostě Daliborovo vrrrrrr v basovém É.
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-29 20:23Citace od: Paradoxy kdy 2025-03-29 16:30Žalobníčci žalujou, pod nosem si malujou :D
Jako správnej námořník, a bez toho se vůbec nemůžeš na námořnický zkoušky přihlásit, mu
síš umět vrrrrrrrr. Ale nejen obyčejný vrrr.. ty to musíš zvládnout intonančně, v É ale drsném, viz Dalibor Janda. Prostě Daliborovo vrrrrrr v basovém É.
Intonace není má silná stránka, ale vrčet umím :D už to taky umíš? Vrrrrr :D , širý moře to je moje gusto.
Vrčení je moje druhjé jméno, správný vrkot je základ, například díky vrčení jsem skončil u rozvodového soudu. Ale tam jsem se překonal a nevrčel. A ještě jsem to vydržel, když mi policajti vrátili nějaký osobnosti. Pak jsem šel domů kolem Zoo, a páč jsem ještě po noční nespal, vrčel jsem přes řeku na opice a mravenečníky. Napřed nastalo ticho, takové před bouří... A pak začly mě svými skřeky konejšit. Nebo možná, si říkaly, co to je za magora!
To je asi nějaká synchronicita, ty zmiňuješ rozvod a já v pátek dostala obálku od soudu :) .
Nerozvádím se, ale exmanžel zase něco vytváří a nebude to nic dobrého. Představ si, on chce dětem dobrovolně zvýšit výživné. Člověk neznalý jeho povahy by si řekl, že myslí na děti. My ostatní za tím vidíme nějakou sviňárnu.
Vzpomínám si, když jsem se s ním rozvedla a šla od soudu a v autě hrála písnička happy- i mě spadnul šutr ze srdce :) To jsem netušila, že umí bejt ještě větší hajzl než byl za manželství, dělal nám po rozvodu dost hnusný věci...
Nedávno mi manžel říkal, že já ho tenkrát nezabil, už jsem moh bejt venku za dobrý chování :D
Mě se nejvíc líbí, jak tancoval Werich, a řeknu vám že se naučíte spíš Majklovu měsíční chůzi, než Werichovu kroksumkrok...
Citace od: Pedrito kdy 2025-03-31 20:11Mě se nejvíc líbí, jak tancoval Werich, a řeknu vám že se naučíte spíš Majklovu měsíční chůzi, než Werichovu kroksumkrok...
Nebude to tím, že Moon-walk je technikálii, kterou jde nacvčit, a Werich byl přirozeně "člověčí", což se nijak nacvičit nedá?
Jsou jemné stavy duše, jejíž oblekem je ta opovrhovaná mysl. Ne tělo, i když hraje v tom velkou roli. Ale co z toho propojení vzešlo, je mysl a její stavy. Je otázkou zda je prožívá džíva - dušenka, kapka absolutna.. nebo její uskutečnění - zváno Bytím.
Chtěl jsem to dát tam, jak píšeš o ubližování, ale splet jsem si téma. Tak to ospravedlňuji.
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 10:52Jsou jemné stavy duše, jejíž oblekem je ta opovrhovaná mysl. Ne tělo, i když hraje v tom velkou roli. Ale co z toho propojení vzešlo, je mysl a její stavy. Je otázkou zda je prožívá džíva - dušenka, kapka absolutna.. nebo její uskutečnění - zváno Bytím.
Netuším, proč by myl měla být mysl "opovrhovaná" - vždyť slouží dobře, přenáší citové vzruchy do slov, která jdou jednodušeji sdílet.
Možná ale píšeš o její roli, kdy z dobrého služebníka někdo umožnil projevit zlého pána...
To ale není věc mysli jako takové, to je jen svedení hloupou rolí...
Stačí ji jen ukázat její místo - a ona po chvíli bude sama na svém "místě" spokojeně příst.
To bude Miroslavova výuka Pedrita v praxi. Opovrhovaná mysl -> opovrhované myšlenky -> opovrhovaní lidé.
Citace od: durodara kdy 2025-04-01 14:22Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 10:52Jsou jemné stavy duše, jejíž oblekem je ta opovrhovaná mysl. Ne tělo, i když hraje v tom velkou roli. Ale co z toho propojení vzešlo, je mysl a její stavy. Je otázkou zda je prožívá džíva - dušenka, kapka absolutna.. nebo její uskutečnění - zváno Bytím.
Netuším, proč by myl měla být mysl "opovrhovaná" - vždyť slouží dobře, přenáší citové vzruchy do slov, která jdou jednodušeji sdílet.
Možná ale píšeš o její roli, kdy z dobrého služebníka někdo umožnil projevit zlého pána...
To ale není věc mysli jako takové, to je jen svedení hloupou rolí...
Stačí ji jen ukázat její místo - a ona po chvíli bude sama na svém "místě" spokojeně příst.
No to já taky netuším proč, byla to vlastně otázka. A tady si je možné všimnout, jak to vzniká. A nad čím je má mysl stále v úžasu. Ač spolu lidé roky diskutují, jako by stále začínají znovu se v druhém vyznat - jak co MYSLÍ.
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 16:17No to já taky netuším proč, byla to vlastně otázka. A tady si je možné všimnout, jak to vzniká.
Tím, že na to myslíš, a pak to řekneš nebo napíšeš. Nehledej v tom nic složitého. Myslíš na pomstu. Dostaneš pomstu.
Citace od: honzam kdy 2025-04-01 16:22Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 16:17No to já taky netuším proč, byla to vlastně otázka. A tady si je možné všimnout, jak to vzniká.
Tím, že na to myslíš, a pak to řekneš nebo napíšeš. Nehledej v tom nic složitého. Myslíš na pomstu. Dostaneš pomstu.
Jiný příklad:
Milovaná mysl -> milované myšlenky -> milovaní lidé.
Citace od: honzam kdy 2025-04-01 16:22Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 16:17No to já taky netuším proč, byla to vlastně otázka. A tady si je možné všimnout, jak to vzniká.
Tím, že na to myslíš, a pak to řekneš nebo napíšeš. Nehledej v tom nic složitého. Myslíš na pomstu. Dostaneš pomstu.
Pomstu vidím, když je vykonávána. Třebas pod rouškou lásky. A to opravdu píchne. Tehdy je těžké mlčet, i když v hloubi víš že mstitele v ráži nemůžeš ukonejšit. Musí pocítit ránu kterou zasadí v druhém, komu se mstí, neb sám na sobě pocítil zranění. Nad tím je otázka původního záměru neb od něj se to odvíjí. Jestli tam skutečně byl ůmysl ublížit, nebo to tak bylo mylně vyhodnoceno... Těžko mohu uvěřit, že takového úmyslu tu někdo někdy byl, včetně poradny a dál... Spíš mi to příjde jako člověče nezlob se, brané najednou k neuvěření vážně....
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 17:25Citace od: honzam kdy 2025-04-01 16:22Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 16:17No to já taky netuším proč, byla to vlastně otázka. A tady si je možné všimnout, jak to vzniká.
Tím, že na to myslíš, a pak to řekneš nebo napíšeš. Nehledej v tom nic složitého. Myslíš na pomstu. Dostaneš pomstu.
Pomstu vidím, když je vykonávána. Třebas pod rouškou lásky. A to opravdu píchne. Tehdy je těžké mlčet, i když v hloubi víš že mstitele v ráži nemůžeš ukonejšit. Musí pocítit ránu kterou zasadí v druhém, komu se mstí, neb sám na sobě pocítil zranění. Nad tím je otázka původního záměru neb od něj se to odvíjí. Jestli tam skutečně byl ůmysl ublížit, nebo to tak bylo mylně vyhodnoceno... Těžko mohu uvěřit, že takového úmyslu tu někdo někdy byl, včetně poradny a dál... Spíš mi to příjde jako člověče nezlob se, brané najednou k neuvěření vážně....
Pomsta je pokus o satisfakci mysli, vyvěrá často ze zmatení, že láska se projevuje jako touha.
I touha je brána protikladně. Někdo v ní vidí chtíč a jiný třeba to prosté "kéž jsou všichni šťastní". A mysl? No to je prostor pro všechny ty protiklady. Proto jsem se tu opět podivil, jaká je mysli v některých duchovních tradicích přisuzovaná role. Vlastně je viněna, a duchovňák je rád že vidí strůjce svého lidského neštěstí. Dochází mu, že to vidí skrz ní? A co když ta mysl je čistá? To už není "ta" zlá mysl plná iluzí? Takže je mysl pravdivá a mysl iluzorní? Může prostor pokoje za to, jak si ho kdo zařídí a jak jej obývá? Kdo je ten "kdo"?
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 18:36I touha je brána protikladně. Někdo v ní vidí chtíč a jiný třeba to prosté "kéž jsou všichni šťastní". A mysl? No to je prostor pro všechny ty protiklady. Proto jsem se tu opět podivil, jaká je mysli v některých duchovních tradicích přisuzovaná role. Vlastně je viněna, a duchovňák je rád že vidí strůjce svého lidského neštěstí. Dochází mu, že to vidí skrz ní? A co když ta mysl je čistá? To už není "ta" zlá mysl plná iluzí? Takže je mysl pravdivá a mysl iluzorní? Může prostor pokoje za to, jak si ho kdo zařídí a jak jej obývá? Kdo je ten "kdo"?
Možná je tvůj život řízený touhou, ale "Ať jsou všechny bytostí šťastny a blaženy" není výsledek touhy, ale pokory a naplnění slov "Ne ale tak chci já, ale tak, jak chceš Ty".
Zkus ten pojem "touha" oprostit od tužeb po osobních ziscích. Měl by zbýt čistý cit, který má blizoučko k onomu - děj se vůle Tvá. Tak se to v člověku probouzí. A on zprvu neví, nemá to popsané. Nemůže to vyjádřit, cítí nepopsatelný "žár", to poznat, je ochoten dát za to život. Je to skutečná milost, co otevírá obzor, cestu k spočinutí, utišení. Začalo to u někoho jinak? Nedokážu si to představit.
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 19:09Zkus ten pojem "touha" oprostit od tužeb po osobních ziscích. Měl by zbýt čistý cit, který má blizoučko k onomu - děj se vůle Tvá. Tak se to v člověku probouzí. A on zprvu neví, nemá to popsané. Nemůže to vyjádřit, cítí nepopsatelný "žár", to poznat, je ochoten dát za to život. Je to skutečná milost, co otevírá obzor, cestu k spočinutí, utišení. Začalo to u někoho jinak? Nedokážu si to představit.
Nepomáhá to. Je-li přítomna touha, je přítomno její prožívání. Prožívat ale může jen osoba. Vzniká tím dvojnost.
Myslím že život je dobrý prožití, když už se člověk narodí.. "kéž jsou všechny bytosti šťastné" je přání čisté, je to jednoduchá nesobecká modlitba, když člověk vidí i to neštěstí a bolest kolem sebe. Tedy "dvojnost"... Já mám raději pojem - různorodost, která není prvoplánově pro působení utrpení. Stejně jako mysl není konečnou strachu a sobeckého jáství...
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 20:29Myslím že život je dobrý prožití, když už se člověk narodí.. "kéž jsou všechny bytosti šťastné" je přání čisté, je to jednoduchá nesobecká modlitba, když člověk vidí i to neštěstí a bolest kolem sebe. Tedy "dvojnost"... Já mám raději pojem - různorodost, která není prvoplánově pro působení utrpení. Stejně jako mysl není konečnou strachu a sobeckého jáství...
Vidíš to sám. Tvá obhajoba touhy si do toho cestu nenašla...
Tak je to souladu s tím, co si myslím i já.
Landa má o touze celkem povedenou písničku.
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-01 21:34Landa má o touze celkem povedenou písničku.
O touze je nepřeberně písniček, o kterých se tvrdí, že jsou o lásce - záměna intenzivní touhy s láskou je častá. Přečti si znovu tu povídku o Lilith...
Vysvětlil jsem ti jak vnímám "duchovní touhu", jako "čisté přání", tak jsem tomu říkal, ještě než jsem se na JZ dozvěděl o tom, jak je pojem "touha" vnímán v některých školách, např. advaitě. - Je to vlastně odmítnutí jiného pojetí tohoto pojmu. Prostě už jsem To a Touha je tabu, stejně jako řada dalších pojmů. Jakoby niterné zapomění na prostý fakt, že jen o pojmech to není, o čemž se ale tak rádo mluví...
To je jako zaměňovat "duchovní lásku" za "sebelásku", atp. Já ale neřek že "čisté přání" je totéž co síla Lásky. Spíš její aspekt projevený v člověku - probouzející...
Člověk si přečte knihy a má vědění. Tolik velkolepých poznatků. Mystické stavy, vnory, samadhi... ale vždyť je to o tom - to vyzkoušet. A jakým způsobem to chce vyzkoušet? Ano - prostě si to prověřit, prožít to, jak tomu jinak může věřit. Vyzkoušením už nejde o víru, představu. Ten stav např. vědomí bez myšlenek v něm ožil, znalost se stala skutečností, slova s kterými přišla už nejsou stěžejní. Ale jsou dobrá pro domluvu, když na to příjde. Protože někoho to může zajímat, tak jako třeba nás to zajímalo. A usedne k té meditaci.. projeví k tomu vůli...
Zkus si sám odpovědět:
Kdo pociťuje "duchovní touhu" a po čem vlastně touží (= má ta čistá přání)
Proč tu duchovní touhu vlastně pociťuje (= co přesně mu chybí, že pociťuje potřebu mít ta čistá přání)
Co obsahují ty touhy, jak je lze naplnit
Zkus to nevázat na nějakou nauku, zkus naopak co nejlépe vyjádřit slovy to, co opravdu cítíš sám.
Citace od: durodara kdy 2025-04-02 08:03Zkus si sám odpovědět:
Kdo pociťuje "duchovní touhu" a po čem vlastně touží (= má ta čistá přání)
Proč tu duchovní touhu vlastně pociťuje (= co přesně mu chybí, že pociťuje potřebu mít ta čistá přání)
Co obsahují ty touhy, jak je lze naplnit
Zkus to nevázat na nějakou nauku, zkus naopak co nejlépe vyjádřit slovy to, co opravdu cítíš sám.
PostScriptum: "sám sobě" znamená, že nemusíš odpovídat na ty otázky slovy, a ani tady. Pokud si odpovíš správně, budeš i vědět, že ty odpovědi jsou správné...
Já to vidím vcelku jednoduše. Co chceš vlastně slyšet? Jak to říct jasněji? Zkus se vžít do člověka, v kterém se probudila Touha, Vůle, Přání poznat kým je, to není že to někde čet, neví slovy vůbec nic. Teprv ho to k poznávání duchovního "rozměru" přivádí. Ještě nečet o otázkách, "kdo jsem, proč".. Ozývá se to v něm spontánně... A tak se dozví o meditaci. Teprve tehdy poznává v sobě principy. Měl jsem za to, že duchovně hledající to mají stejně, nebo aspoň podobně. Že je vede stejná síla. Ta "Touha" je imuls, který to v člověku zažehne, má "přání" to prozkoumat. Jinak by do toho nešel, neměl by důvod. Když dostaneš žízeň, hledáš vodu, nevidíš v tom ničí rady, prostě přirozeně hledáš pramen. Ale ta voda ti sama do úst nevyskočí, musíš se k ní sklonit, a uděláš to rád a šťasten, že jsi studánku našel. Nebo ona tebe? Takhle různě se dá pojímat tento jednoduchý princip. A na pojmech, co o tom vypráví přitom nestát. Touha po pravdě není cíl, jen impulsem který uhasením žízně dochází utišení, klidu...
Když se přání poznat skutečnost v její nahotě setká s vědomím bez myšlenek. Přirozeně ustává, jde říct třeba poeticky, že ulehá, nebo budhisticky, že je zprázdňováno, v tej mysli, jógicky - že je čištěno, či odevzdáváno.... Rozpouštěno v tom vědomí, v kterém právě ustal proces myšlení. Není to myšlenkami uchopováno, je dán volný průběh.... Pak to "kdo jsem já" dává odpověď. Která není pouhým porozuměním ve sféře intelektu, pocitů. Že tak je psáno, že Guru říkal...
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-02 09:08Když se přání poznat skutečnost v její nahotě setká s vědomím bez myšlenek. Přirozeně ustává, jde říct třeba poeticky, že ulehá, nebo budhisticky, že je zprázdňováno, v tej mysli, jógicky - že je čištěno, či odevzdáváno.... Rozpouštěno v tom vědomí, v kterém právě ustal proces myšlení. Není to myšlenkami uchopováno, je dán volný průběh.... Pak to "kdo jsem já" dává odpověď. Která není pouhým porozuměním ve sféře intelektu, pocitů. Že tak je psáno, že Guru říkal...
Nemusíš tolik myslet a psát. Stačí to jen udělat...
CitaceNemusíš tolik myslet a psát. Stačí to jen udělat...
Zkusím si vzít z tebe příklad :D
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-02 20:05CitaceNemusíš tolik myslet a psát. Stačí to jen udělat...
Zkusím si vzít z tebe příklad :D
Nic moc, ale pro tebe to bude jistojistě mnohem přínosnější volba...
Citace od: durodara kdy 2025-04-02 20:12Citace od: Pedrito kdy 2025-04-02 20:05CitaceNemusíš tolik myslet a psát. Stačí to jen udělat...
Zkusím si vzít z tebe příklad :D
Nic moc, ale pro tebe to bude jistojistě mnohem přínosnější volba...
No, člověk musí zkusit všechno (proto nejspíš tolik životů)... Ale napřed se ještě budu chvilku dívat ::)
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-02 20:40Citace od: durodara kdy 2025-04-02 20:12Citace od: Pedrito kdy 2025-04-02 20:05CitaceNemusíš tolik myslet a psát. Stačí to jen udělat...
Zkusím si vzít z tebe příklad :D
Nic moc, ale pro tebe to bude jistojistě mnohem přínosnější volba...
No, člověk musí zkusit všechno (proto nejspíš tolik životů)... Ale napřed se ještě budu chvilku dívat ::)
Vzor jsis zvolil vynikající - Zahradník-Gardener to použil hned několikrát...
Není od věci si něco od Thákura sem tam přečíst. Ty básně se mohou stát dlaněmi s dlátem a kladívkem...
Nebo to aspoň zkusit, jestli čas už pro čtenáře uzrál k jejich doteku.