Posezeníčko

Diskuse => Klub => Téma založeno: durodara kdy 2025-04-07 17:42

Název: Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-07 17:42
O životě a umírání, aneb není důležité zvítězit, ale prohrát"

... byl jsem ted na hřbitově hrabat listí (už zase padá)
a došlo mi, že není důležitý ani pochopit ani se zúčastnit,
že důležitý je jen umřít
(teda ale jen v tom případě, pokud člověk udělá tu hloupost, a narodí se)
... jenže i umřít se musí umět, protože není smrt jako smrt, někoho přejede auto, spadne na něj květináč nebo meteorit a má to hned za sebou...
jinej se zase trápí na nějakou ošklivou nemoc, užívá si bolestí, doktorů a všelijakých nepříjemných vyšetření a ne a ne umřít...
jinej zase umře za živa, je po smrti, ale žije si pěkně dál, jako by se nechumelilo a když nakonec umírá, tak už to pro něj není žádná novinka, vždyt už je po smrti deset dvacet let,takže už jenom odkládá tělo, nebo spíš jen odkládá celou představu světa, asi tak nějak, jako když někde u soudů odloží nějak nevyřešitelnej případ do šuplíku
... takže žijeme jen proto, aby jsme umřeli,
a tudíž je vcelku jedno, co v životě děláme,
důležitá je jen smrt
ale když už jsme po smrti, tak už ani s tím se trápit nemusíme...
... jo, jo - vracíme se ke svým starým známým základům - není podstatné umět žít, ale je důležité umět umřít...
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-08 13:12
...

Vnější podoba a průběh událostí, naše hodnocení a snaha pojmenovat a pochopit je, nemá většinou vůbec nic společného s tím, co tyto události ve skutečnosti opravdu znamenají.
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 05:09
Kniha chudoby
(z němčiny přeložil F. Drtikol v r.1936)

To jsem slyšel. Onoho času dlel Vznešený u Sávatthí ve východním háji na terase Migárovy matky.

Tu odebral se ctihodný Ánando jednoho večera po ukončení koncentrace tam, kde meškal Vznešený, pozdravil uctivě a sedl si stranou. Sedě stranou , pravil ctihodný Ánando takto k Vznešenému:

Jednou, ó Pane, dlel Vznešený v krajině Sákjů u Nagarakarn, hradu v území Sákjů. Tenkrát jsem, ó Pane, od Vznešeného sám slyšel, sám porozuměl, co chudoba je, Ánando, v tom čase jsem nejvíce poznal.

Slyšel jsem, ó pane, dobře, správně jsem srozuměl, správně pamatoval, správně podržel?

Zajisté jsi, Ánando, správně slyšel, správně srozuměl, správně pamatoval, správně podržel. Jako tenkráte, Ánando, tak i dnes, co chudoba jsem nejvíce poznal. Jako asi, Ánando, tato terasa Migárovy matky je bez slonů, krav, koňů, bez zlata a stříbra, bez společnosti žen a mužů a vykazuje jen bohatství zástupem mnichů jako jediným předmětem, tak rovněž také, Ánando, zanechal mnich myšlenku "vesnice", zanechal myšlenku "člověk", vezme myšlenku "les" jako jediný předmět. V myšlence "les" povznese se mu srdce, mysl, rozjasní se, rozveselí se, ukonejší se, uklidní se. Tak pozná rozdělení, která z myšlenky "vesnice" povstávají, ta tu nejsou, rozdělení, která z myšlenky "člověk" povstávají, ta tu nejsou a jen jedno rozdělení zůstává, totiž myšlenka "les" jako jediný předmět. On ví: chudším stal se tento druh myšlení o myšlenku "vesnice", ví: chudším se stal tento způsob myšlení o myšlenku "člověk" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "les" jako jediným předmětem. O co pak tady méně jest, o to vidí se chudším, a co tady ještě zbývá, o tom ví: zůstává to, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí ta pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "člověk", zanechal myšlenku "les", vezme myšlenku "země" jako jediný předmět. V myšlence "země" povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Asi tak, Ánando, jako kůže z býka nožem dobře oškrábána, dobře uhlazená, rovněž tak, Ánando, mnich, co na této zemi je jako vyvýšeniny a prohlubiny, řeky, pustá a lesnatá území, vrchy a údolí, to vše ze své duše vypustil. Myšlenku "země" vezme jako jediný předmět. V myšlence "země" povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná rozdělení, která z myšlenky "člověk" povstávají, ta tu nejsou, rozdělení, která z myšlenky "les" povstávají, ta tu nejsou, jen jedno rozdělení zůstalo, totiž myšlenka "země" jako jediný předmět. On ví:chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "les" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "země" jako jediným předmětem. O co pak tady méně jest, o to vidí se chudším. A co tady ještě zbývá, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj. Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "les", myšlenku "země", myšlenku "neomezená sféra prostorová" vezme jako jediný předmět. V myšlence "neomezená sféra prostorová" povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná rozdělení, která z myšlenky "les" povstávají, ta tu nejsou, rozdělení, která z myšlenky "země" povstávají, ta tu nejsou a jen jedno rozdělení zůstává, totiž myšlenka "neomezená sféra prostorová" jako jediný předmět. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "les", chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "země" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "neomezená sféra prostorová" jako jediným předmětem. A o co méně tady je, o to vidí se chudším, a co tady ještě zůstalo, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechá mnich myšlenku "země", zanechá myšlenku "neomezená sféra prostorová", myšlenku "neomezená sféra vědomí" vezme jako jediný předmět. V myšlence "neomezená sféra vědomí" povznese se mu srdce, rozveselí se,ukonejši, uklidní se. Tak pozná rozdělení, která povstávají z myšlenky "země", ta tu nejsou, rozdělení, která povstávají z myšlenky "neomezená sféra prostorová", ta tu nejsou a jen jedno rozdělení zůstalo, totiž myšlenka "neomezená sféra vědomí" jako jediný předmět. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "země", ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "neomezená sféra prostorová" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "neomezená sféra vědomí" jako jediný předmět. O co tady tedy méně jest, o to vidí se chudším. A co tady ještě zůstalo, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy Ánando sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "neomezená sféra prostorová", zanechal myšlenku "neomezená sféra vědomi", myšlenku "sféra nebytí" vezme jako jediný předmět. V myšlence "sféra nebytí" se mu povznese srdce, rozveselí se, ukonejší se, uklidní. Tak .pozná rozdělení, která povstávají z myšlenky "neomezená sféra prostorová", ta tu nejsou, rozděleni, která povstávají z myšlenky "neomezená sféra vědomí ta tu nejsou a jen jedno rozdělení zůstalo, totiž myšlenka "sféra nebytí"jako jediný předmět. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "neomezená sféra prostorová", ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "neomezená sféra vědomí" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "sféra nebytí" jako jediný předmět. O co tady tedy méně jest, o to vidí se chudším. A co tady ještě zůstalo, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "neomezená sféra vědomí", zanechal myšlenku "sféra nebytí", myšlenku "rozhraní možného vnímání" vezme jako jediný předmět. V myšlence "rozhraní možného vnímání" povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná rozdělení, která povstávají z myšlenky "neomezená sféra vědomí", ta tu nejsou, rozděleni, která povstávají z myšlenky "sféra nebytí" ta tu nejsou a jen jedno rozdělení zůstává, totiž myšlenka "rozhraní možného vnímání" jako jediný předmět. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "neomezená sféra vědomí", chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "sféra nebytí" a jen jediné bohatství vykazuje myšlenkou "rozhraní možného vnímání" jako jediný předmět. O co tady tedy méně jest, o to vidi se chudším. A co tady ještě zůstalo, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "sféra nebytí", zanechal myšlenku "rozhraní možného vnímání", duchovní jednotu bez představy vezme jako jediný předmět. V duchovní jednotě bez představy povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná: rozdělení, která povstávají z myšlenky "sféra nebytí", ta tu nejsou, rozdělení, která povstávají z myšlenky "rozhraní možného vnímání",ta tu nejsou a jen jedno rozdělení tady zůstalo, totiž toto tělo zde, zatížené šesti smysly,jako podmínka života. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "sféra nebytí", ví: chudším stal se tento způsob myšlení o myšlenku "rozhraní možného vnímání" a jen jediné bohatství vykazuje toto tělo zde, zatížené šesti smysly,jako podmínka života. O co tady tedy méně jest, o to vidí se chudším. A co tady ještě zůstalo, o tom ví : zůstává toto, zůstává ono. Tak tedy, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá chudoba na něj.

Dále pak, Ánando, zanechal mnich myšlenku "sféra nebytí", zanechal myšlenku "rozhraní možného vnímání", duchovní jednotu bez představy vezme jako jediný předmět. V duchovní jednotě bez představy povznese se mu srdce, rozveselí se, ukonejší, uklidní se. Tak pozná: také tato duchovní jednota je složená, je dohromady vymyšlená: co ale je dohromady složeno, dohromady vymyšleno, to je proměnlivé, musí zaniknouti, to poznává. V takovém vědění, v takovém poznání odpoutá se mu srdce od bludu přání, odpoutá se mu srdce od bludu bytí, odpoutá, se mu srdce od bludu nevědomosti. V osvobozeném je osvobození, toto poznání vyvstane. "Zničeno jest zrozování", ukončena askeze, vykonáno dílo, není více tento svět. Tak pozná: rozděleni, která povstávají z bludu přání, ta tu nejsou, rozdělení, která povstávají z bludu nevědomosti, ta tu nejsou a jen jedno rozdělení tady zůstává, totiž toto tělo zde, zatížené šesti smysly, jako podmínka života. On ví: chudším stal se tento způsob myšlení o blud přání, ví: chudším stal se tento způsob myšlení o blud bytí, ví: chudším stal se tento způsob myšlení o blud nevědomosti a jen jedno bohatství vykazuje toto tělo zde, zatížené šesti smysly, jako podmínka života. O co tedy tady méně jest, o to vidí se chudším a co tady ještě zůstalo, o tom ví: zůstává toto, zůstává ono. Tak, Ánando, sestoupí tato pravá, nezničitelná, veskrze čistá, nejvyšší chudoba na něj.

Kdo v minulých časech, Ánando, jako asket nebo kněz si získal veskrze čistou, nejvyšší chudobu, získal si tuto veskrze čistou, nejvyšší chudobu právě jako asket nebo kněz.

Kdo v příštích časech, Ánando, získá veskrze čistou nejvyšší chudobu, získá právě tuto veskrze čistou nejvyšší chudobu. Kdo v tomto čase, Ánando, získá veskrze čistou, nejvyšší chudobu jako asket nebo kněz, ten získá právě tuto veskrze čistou, nejvyšší chudobu.

Proto tedy, Ánando: chtějme veskrze čistou, nejvyšší chudobu si vydobýti. Tak máte se cvičiti.

Tak pravil Vznešený. Spokojen těšil se ctihodný Ánando ze slova Vznešeného.

Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Zdeněk kdy 2025-04-09 05:57
Citace od: durodara kdy 2025-04-09 05:09Kniha chudoby
(z němčiny přeložil F. Drtikol v r.1936)
To je nepřesný křesťansky zkreslený překlad překladu Cūḷasuññata sutty (https://suttacentral.net/mn121/en/sujato?lang=en&layout=plain&reference=none&notes=asterisk&highlight=false&script=latin).
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 06:38
On ti někdo brání sem vložit lepší?
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Zdeněk kdy 2025-04-09 07:19
Citace od: durodara kdy 2025-04-09 06:38On ti někdo brání sem vložit lepší?

Neber to osobně.  :)
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 08:14
(https://cdn4.cdn-telegram.org/file/q5sseEwrCaZ2XJbo0dG3K5En7R0K-oF555vYJxnlPiioq457heWcL0Dl_9bV3iinSTELDts0C7VHvANjy-tsMCymeIVVeQPnpxSrfZ3ILJ1qS5Rhk0_E3Re8aR3NGDVc_7JcEvA3I1uoMr5Fdw8NxOv7wocAFm-YVpTOC9jNsZWHFNsjNOj4QW_QgXo0BkUFH5hqgK-lHRIG9W52UDLo1hRqsXXfBbqV0yWiPTJ1QGYdDX69MyKsD6hHewS9e8QhRWaHOz_awnBSePleT3uvPhuQ6Va1-ATp5UujYmPpzBVb59I78OtYXOmf_rda56zLB5V_S6qF1GcPcVQwHBpg7g.jpg)
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Zdeněk kdy 2025-04-09 09:24
Chudoba a prázdnota jsou pojmy podstatně odlišné.

Škoda, že toto upozornění považuješ za útok na své vkladatelsky osvětové schopnosti, durodaro. :)
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 12:11
Citace od: Zdeněk kdy 2025-04-09 09:24Chudoba a prázdnota jsou pojmy podstatně odlišné.

Škoda, že toto upozornění považuješ za útok na své vkladatelsky osvětové schopnosti, durodaro. :)

Zajímavý postřeh...

Pokud v tom budeš pokračovat, odhlásím televizi. Vaše snahy o leštění svách Eg nahradí většinu ošatek humoru poskytovaných veřejnoprávními i dalšími médii. Vaše společenské závody v leštění budou asi stejně legendární, jako byly dříve.  Trošku novinku vidím v tom, že jste se už naučili i šilhat na obě strany, ve snaze vidět všechna smítka na rámu souseda.

Až budeš uondaný tím neustálým leštěním, prozradím ti potichu malé tajemství...

Zatím si užívám, že na tenhle tyátr nikdo nevybírá vstupné...
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Zdeněk kdy 2025-04-09 12:23
Citace od: durodara kdy 2025-04-09 12:11Zajímavý postřeh...

Pokud v tom budeš pokračovat, odhlásím televizi. Vaše snahy o leštění svách Eg nahradí většinu ošatek humoru poskytovaných veřejnoprávními i dalšími médii. Vaše společenské závody v leštění budou asi stejně legendární, jako byly dříve.  Trošku novinku vidím v tom, že jste se už naučili i šilhat na obě strany, ve snaze vidět všechna smítka na rámu souseda.

Až budeš uondaný tím neustálým leštěním, prozradím ti potichu malé tajemství...

Zatím si užívám, že na tenhle tyátr nikdo nevybírá vstupné...
Ale já to nemyslel nijak zle, buddhizmus znám, strávil jsem v JV Asii několik let, a tak vím, že mnozí Evropané si prostě nevědomě balí křesťanství do buddhistického hávu a považují to za buddhizmus.

A ty se z té mé poznámky můžeš zvencnout, hledáš obrázky jako satirické odpovědi, píšeš nesrozumitelné litanie o leštění eg... poslouchej, nepřeháníš to trochu?
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 12:27
Citace od: Zdeněk kdy 2025-04-09 12:23
Citace od: durodara kdy 2025-04-09 12:11Zajímavý postřeh...

Pokud v tom budeš pokračovat, odhlásím televizi. Vaše snahy o leštění svách Eg nahradí většinu ošatek humoru poskytovaných veřejnoprávními i dalšími médii. Vaše společenské závody v leštění budou asi stejně legendární, jako byly dříve.  Trošku novinku vidím v tom, že jste se už naučili i šilhat na obě strany, ve snaze vidět všechna smítka na rámu souseda.

Až budeš uondaný tím neustálým leštěním, prozradím ti potichu malé tajemství...

Zatím si užívám, že na tenhle tyátr nikdo nevybírá vstupné...
Ale já to nemyslel nijak zle, buddhizmus znám, strávil jsem v JV Asii několik let, a tak vím, že mnozí Evropané si prostě nevědomě balí křesťanství do buddhistického hávu a považují to za buddhizmus.

A ty se z té mé poznámky můžeš zvencnout, hledáš obrázky jako satirické odpovědi, píšeš nesrozumitelné litanie o leštění eg... poslouchej, nepřeháníš to trochu?

Já? Při pohledu na vaše škádlení mi plesá srdce. Když k tomu napíšeš, že znáš Buddhismus, nelze nezatajit dech, co z tebe ještě vypadne...

... ale i kdyby už nevypadlo nic, i tak to za to nulové vstupné stálo.
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Miroslav kdy 2025-04-09 12:28
Dorka dneska asi vstala z postele levou nohou - tou od srdce  :)  :)
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: durodara kdy 2025-04-09 12:30
Citace od: Miroslav kdy 2025-04-09 12:28Dorka dneska asi vstala z postele levou nohou - tou od srdce  :)  :)

Možná, ale budu mít velký náskok.
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Zdeněk kdy 2025-04-09 12:45
Citace od: Miroslav kdy 2025-04-09 12:28Dorka dneska asi vstala z postele levou nohou - tou od srdce  :)  :)
Podle mě je durodara chlap.

Leda - ta tvoje nezharmonizovaná žena (s výraznou převahou Animuse).

:smiley_chinrub:
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Miroslav kdy 2025-04-09 13:52
Citace od: Zdeněk kdy 2025-04-09 12:45
Citace od: Miroslav kdy 2025-04-09 12:28Dorka dneska asi vstala z postele levou nohou - tou od srdce  :)  :)
Podle mě je durodara chlap.

Leda - ta tvoje nezharmonizovaná žena (s výraznou převahou Animuse).

:smiley_chinrub:
Je to chlap, ale my mu říkáme Dorka, kvůli utajení.
Název: Re:Půlnoční moudra z dobře utajeného sklípku...
Přispěvatel: Evulína kdy 2025-04-09 14:09