Pedrito, toho Falcona závidím. Je to vzácnost!
(https://i0.wp.com/www.retropassion.co.uk/wp-content/uploads/2022/03/PhotoRoom_20230909_181252.jpg?fit=500%2C500&ssl=1)
No já ho blbec prodal... krásnej stroj.
PS. Jestli chceš subforum, tak hýkni. Prostoru je dost, i pro obrázky z vlastních souborů...
Klidně navrhni další kategorii, nebo jednu navrhni přejmenovat. Budu rád.
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-09 21:47No já ho blbec prodal... krásnej stroj.
Néé. Jak jsi mohl?
Ani, se neptej.. dal jsem na ženu...
http://poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=140&t=9486#p202065 (http://poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=140&t=9486#p202065)
CitaceNo komodour měl lepší grafiku a atárko rychlejší procesor. (Ale stejnej).
Comodore měl Mostech (cca) 1Mhz. Nebo to bylo ZX, co mělo o kousek megahertze víc, než to atari?
Procesor je v podstatě stejný. Atari ho má taktovaný na 1,77 MHz.
Atari 800 XE/XL ... https://cs.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6502
C64 ... https://cs.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6510
C64 má jen 16 barev, ale snáz se tam programovala grafika a má hardwarové sprity. Atari umí přes 200 barev a různé barevné přechody.
ZX Spectrum má Z-80 na 3,5 MHz, ale rychlostně přibližně odpovídá MOS v Atari, protože instrukce jsou delší. ZX Spectrum asi vyniká jen v počtu her. Některé moderní jsou úplná umělecká díla navzdory 8 barvám ve dvou odstínech.
Seraphima (2023) pro Spectrum 128
@seveneyedlamb
před 7 měsíci
HOW IS THIS POSSIBLE ON A FREAKING ZX SPECTRUM!
Krása... Já měl tu C64, bažil po Amize, ale když jsem jel pro ni stopem do JRC na Strahov, tak mi tam Španěl povídá, hele, a co Falkon? A vyhovořil mi ho do nebe. A dal k tomu zadara svou hru Gravon. Tak to neber... :D
Jj, osmibitový Atari a Commodore měli defakto stejný možnosti. Ono těch víc barev šlo obejít ten 8bit i na C64...
Na Spektru to bylo fakt umění, pač neumělo sprite,.. Měl ho soused, a vyměňovali jsme si je. Až na ten zvuk, jen specifická grafika. C64 měl Sid - zvukový chip - a to je dodnes ojedinělý sound.
Na C64 také vycházejí nové věci. Nádherně vypadá například převod Eye of the Beholder z PC.
https://eotb64.com/ (https://eotb64.com/)
Doprčic, našel jsem asi top demo na C64 a spadlo mi to... Ale za mě mám aspoň top demo na starou Amigu 500..
Zrovna včera jsem o tom Falconovi dával přednášku synkovi, páč jde na ajťáka... A koukal jak svišť. "Jak to může se 4Mb a na 16Mhz vůbec fungovat?". A on byl první a poslední atárko, co umělo i vga monitor... Tak říkám "víš, co to je DSP?". "Ne, co to je?". "To je signal digital procesor!" A v tomhle Falconovi je propojen multiplexerem s CPU.. a sám je taktován na 32Mhz. A proto byl Falcon tak silnej. Onehdy na Invexu mělo Atari stánek hned vedle Intelu, a tam PC pentium na 100Mhz počítalo fraktály.. A vedle Falcon na 16/32Mhz je počítalo dvakrát rychleji. ;D
Výbornej byl taky jeho chip -Videl- (uměl 65000 barev) a mimo planární grafiky i pixelovou. To např. Amiga hardwarově neuměla a 3D scény musela složitě přepočítávat... Proto dema co jely na Amize 4000, jež byla brána jako grafická stanice, s Motorolou 680040 a stála 100000kč, Falcon počítal defakto stejně rychle. Jen se musel přidat matematický koprocesor (pohyblivá desetiná čárka).. ten v základu neměl... A to byla noční můra každýho Falconisty, páč ten prázdnej slot ho drtil, a musel být zaplněn. Což tenkrát bylo cca 5000kč...
Ohledně zvuku podotknout, že hudební studio, na což byl Falcon už v základu expert, tehdy přišlo písíčkáře asi o 50000 dráž. Uměl 16 stop hardisk rekording v reálném čase...
Tohle demíčko jen tak bokem.
Ta "dema" se vyznačují tím, že do extrémě krátkého kódu se vejde to, co se dnes jen tak prdne do GB.. Ale tenkrát to bylo pár KB, max MB. Vše se počítalo, nepředzobrazeno.
A tak srdcař zůstává třeba u C64, u čistého assembleru. V němž už asi dnes ani programovat nejde.
Teď mám na tyhle nostalgický chvilky, Honzame, Raspberry 400... na tu starou duši to sice nemá, ale snaží se :D
Co ty, jak se vůbec máš?
U mě naštěstí dost práce, což je divný, neb dýzl to má za kopcem.
Teď kámoš šel do důchodu.. Ptám se, "nebude ti to chybět?"
Neeee,.. A už je tam.
Jde to. Nic zvláštního. Žádné pekelné plameny ani nebeské výjevy se nedějí. Práce fajn, kolegové dobrý. Důchod v nedohlednu a porod háďat také. :)
Hardware mi zastarává, ale pořád stačí. Jsem zvědavý na nový Snapdragon X Elite.
https://www.svethardware.cz/armovy-snapdragon-x-elite-prijde-v-lete-spolu-s-novymi-windows/60386 (https://www.svethardware.cz/armovy-snapdragon-x-elite-prijde-v-lete-spolu-s-novymi-windows/60386)
Mohl by na desktopu začít nahrazovat x86, ale stejně asi nebudu v dohledné době upgradovat, když mi něco úplně neodejde.
A ty ještě něco máš? Já poslední prodal Atari STe.. A předtím Amigu 1200 s blizardem za pakatel, co je dnes kurz. To je na facku...
Nemám. ZX Spectrum jsem prodal, abych mohl koupit Amigu 500+ a tu pak daroval za odvoz, protože jen ležela na půdě a já dávno seděl u PC. Později jsem toho hodněkrát litoval.
Atari STE je taky zajímavý kus hardware. Prý plánovali 256 barev na obrazovce místo 16 u ST, aby předstihli Amigu a dorovnali VGA, ale asi kvůli zpětné kompatibilitě nechali jen 16. I tak moc her, které by schopnosti STE využilo, už nevzniklo.
No ono i osmibitové atárko, XL800 umělo obejít danou paletu. A zobrazit mnohem víc barev než damých 16 systémem.
Právě, a na tom byl vykopán hrob Atari.. Neb falcon a jaguar neměli podporu kodérů.
Ale oba směle mohli konkurovat playstationu. Jenže...
Atárko má oproti jiným osmibitům obrovskou paletu barev. Pamatuju si, jak jsem na to koukal u bratrance. S tím se ZX Spectrum nemohlo měřit.
Citace od: honzam kdy 2024-03-17 16:00Atárko má oproti jiným osmibitům obrovskou paletu barev. Pamatuju si, jak jsem na to koukal u bratrance. S tím se ZX Spectrum nemohlo měřit.
Nemá, je to dané, jen to jde obejít. Ve statickém obrázku. Ve hrách to nejde. Tam protýká moc dat, a každej sprite se počítá. Aby se neucpala sběrnice.
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-17 15:59Právě, a na tom byl vykopán hrob Atari.. Neb falcon a jaguar neměli podporu kodérů.
Ale oba směle mohli konkurovat playstationu. Jenže...
Četl jsem dost spekulací, co by kdyby, ale ten koncept procesor + podpůrné čipy v té době asi nemohl konkurovat narůstající frekvencím u x86. Druhá polovina devadesátek byla v tomhle ohledu extrémní. Motorola skončila u 68060 50 MHz. Amigu zkoušeli udržet při životě přes PowerPC, ale už bylo pozdě. Říká se, že Commodore mohl víc inovovat původní návrh Amigy, ale prostředky z prodejů Amigy 500 šly někam jinam.
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-17 16:06Citace od: honzam kdy 2024-03-17 16:00Atárko má oproti jiným osmibitům obrovskou paletu barev. Pamatuju si, jak jsem na to koukal u bratrance. S tím se ZX Spectrum nemohlo měřit.
Nemá, je to dané, jen to jde obejít. Ve statickém obrázku. Ve hrách to nejde. Tam protýká moc dat, a každej sprite se počítá. Aby se neucpala sběrnice.
Má 16 barev v 16 odstínech světlosti.
CitaceThe Atari 8-Bit Family's GTIA Video Chip palette. (Around) 256 Colors are available.
https://lospec.com/palette-list/atari-8-bit-family-gtia (https://lospec.com/palette-list/atari-8-bit-family-gtia)
Citace od: honzam kdy 2024-03-17 16:07Citace od: Pedrito kdy 2024-03-17 15:59Právě, a na tom byl vykopán hrob Atari.. Neb falcon a jaguar neměli podporu kodérů.
Ale oba směle mohli konkurovat playstationu. Jenže...
Četl jsem dost spekulací, co by kdyby, ale ten koncept procesor + podpůrné čipy v té době asi nemohl konkurovat narůstající frekvencím u x86. Druhá polovina devadesátek byla v tomhle ohledu extrémní. Motorola skončila u 68060 50 MHz. Amigu zkoušeli udržet při životě přes PowerPC, ale už bylo pozdě. Říká se, že Commodore mohl víc inovovat původní návrh Amigy, ale prostředky z prodejů Amigy 500 šly někam jinam.
Jo, je to tak. Já Falcona kupoval někdy v 94 za třicet tisíc... Za rok už byl ve výprodeji za 15... Oni to podělali, ta motorola byla dobrá a na poloviční frekvenci dávala výkon, co tehdy intel na dvojnásobku... Ale něčemu tak letícímu jako je Aple a Microsoft nejde konkurovat.
CitaceWhile their competitors only offered 8 or 16 colours, very often saturated primary colours, the Atari computers stood out with their 256 colour palette full of nuances and subtleties.
https://www.atari800xl.eu/docs/kb/kb-hardware-0002-atari-8bit-256-colors.html (https://www.atari800xl.eu/docs/kb/kb-hardware-0002-atari-8bit-256-colors.html)
(https://www.atari800xl.eu/images/thumbs/kb-hardware-0002-atari-8bit-256-colors-comparing-ntsc-and-pal-palettes-small.jpg)
Citace od: honzam kdy 2024-03-17 16:18CitaceWhile their competitors only offered 8 or 16 colours, very often saturated primary colours, the Atari computers stood out with their 256 colour palette full of nuances and subtleties.
https://www.atari800xl.eu/docs/kb/kb-hardware-0002-atari-8bit-256-colors.html (https://www.atari800xl.eu/docs/kb/kb-hardware-0002-atari-8bit-256-colors.html)
(https://www.atari800xl.eu/images/thumbs/kb-hardware-%20:)%200002-atari-8bit-256-colors-comparing-ntsc-and-pal-palettes-small.jpg)
No však jo, šlo to obejít. Stejný trik, co se používal často na statické obrázky. Ale je to jen kouzelnický trik :)
Co spočívá v přepínání obrazovek. Jiné barvy na 8bitech neuděláš, jen máš konečnou paletu 256. Ale čip jich zobrazí jen osm. Co s tím? Budeme rychle přepínat obrazovky, kde každá může mít 16 barev.. a tak docílíš těch 256.
Nechci se hádat, ale myslím si, že to atárko má v základu. Přepínání obrazovky barvy mísí a dá se použít jen u statických obrázků, které se i tak mírně chvějí. Atárko mělo ty odstíny vestavěné a používalo je u většiny her. Přepíná se barva v barvovém registru podle pozice paprsku vykreslujícího obrazovku. Tenhle trik se používal na 16 bitech a z osmibitů právě na atárku.
Hádat se jako za starých časů? ;D Takový hádky jsou hezký...
Spočítej si to, kolik barev může dát naráz 8bit čip...
256 ... Ale to neuměl tehdy žádný grafický čip. (Krom specifických karet do pracovních stanic).
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-17 16:44Hádat se jako za starých časů? ;D Takový hádky jsou hezký...
Spočítej si to, kolik barev může dát naráz 8bit čip...
256 ... Ale to neuměl tehdy žádný grafický čip. (Krom specifických karet do pracovních stanic).
Souhlasím, že už primitivní Atari konzole ze 70. let byly v tomhle výjimečné. :)
Tady je jeden příklad. Bitmapa je pro všechny 3 nápisy a okraj stejná, ale jak se obrazovka vykresluje, přepíná se pro každý nápis barva v registru. Spodní titulky jsou v bitmapě jednobarevné, ale stejným postupem se pro každý řádek pixelů nápisu opět přepíná barva v registru a vytvoří se tím ten přechod. Jiné osmibity neměly takhle velkou paletu barev, aby se to dalo udělat.
Citace od: honzam kdy 2024-03-17 16:49Citace od: Pedrito kdy 2024-03-17 16:44Hádat se jako za starých časů? ;D Takový hádky jsou hezký...
Spočítej si to, kolik barev může dát naráz 8bit čip...
256 ... Ale to neuměl tehdy žádný grafický čip. (Krom specifických karet do pracovních stanic).
Souhlasím, že už primitivní Atari konzole ze 70. let byly v tomhle výjimečné. :)
Jde o výstupní čip a co umí zobrazit. V cpu se to počítá dejme tomu osmibitově, čili 256 barev, ale výstup na monitor jde přes čip, co to zobrazuje, a ten ti ty barvy skrouhne. Protože by brzdil sběrnici, a nemá takový takt, zobrazit všech 256. (Za normálu).
Ještě bychom měli probrat zvuk. :)
Amiga s hardwarovým přehráváním samplů ve čtyřech kanálech kraluje nad vším z té doby tak moc, že to u Amigy 1200 nechali bez vylepšení.
Atárko má také čtyři kanály a zvuk mi subjektivně přišel lepší než velebený SID v C64 se třemi kanály. Co Ty na to?
Citace od: honzam kdy 2024-03-17 17:03Ještě bychom měli probrat zvuk. :)
Amiga s hardwarovým přehráváním samplů ve čtyřech kanálech kraluje nad vším z té doby tak moc, že to u Amigy 1200 nechali bez vylepšení.
Atárko má také čtyři kanály a zvuk mi subjektivně přišel lepší než velebený SID v C64 se třemi kanály. Co Ty na to?
SID byl syntetizer, a dobrej, takovej zvuk nikdo nevyloudí.. proto se používá i dnes v drahých aparatůrách. Amiga na to měla tuším čip Paula.. čtyři kanály v osmi bitech. I tak to znělo parádně. O0
C64 měl taky čtyři, a dost gut možnosti, jak vyloudit z toho SIDa všechno...
Objemný youtube kanál obsahující retro počítačovou hudbu.
https://www.youtube.com/@Kuokka77 (https://www.youtube.com/@Kuokka77)
Ukázka pro představu jak moc byla Amiga napřed. V osmdesátých letech většina domácích počítačů jen pípala, bzučela, skřípala a šustila. Amiga zvládala přehrávat samplované zvuky, aniž by se tím zatěžoval procesor. Ukázka není mp3, tenhle formát existuje až od roku 1993. Je to soubor mod obsahující jen samotné samply (kousky zvuku použitých nástrojů) a data pro jejich sestavení do skladby. Tenhle mod je "větší" a má asi 400 kB.
Jj, ta Paula byla tak dobrá, že byla použita ve všech modelech, od A500 až po A4000. No tam už trochu Commodore usnulo na vavřínech, páč na jiných platfomách už se standartizoval 16bit zvuk, ale neškolené ucho to ani nepoznalo.
Ten koncept Amigy byl revoluční, páč jako první v ní byly zapojeny (co se domácích compů týče) specializované koprocesory pro grafiku, zvuk, a další funkce. Čímž odlehčila práci hlavnímu procesoru. A tím mohla systému umožnit multitasking, v němž se procesy navzájem nebrzdily... To Atari ST, coby konkurent Amigy 500 neumělo, mělo multitaskovou nástavbu Multitos, ale neběhalo to tak hladce. A neumělo to ani PC v tý době ani Mac... :)
Další youtube kanál, který stojí za povšimnutí. Skladby nejen z Amiga her předělané pro piano. Tady je asi nejznámější retro počítačová protiválečná melodie. :smiley_cry:
https://www.youtube.com/@GraziaPizzuto/videos (https://www.youtube.com/@GraziaPizzuto/videos)
Je super ta paní! :smilie_happy_thumbup:
A myslím že není zdaleka sama, kdo se těmi melodiemi inspiroval...
Ta hudba na Amize vznikala na tak zvaných mod trackerech. Atárko i další platformy to přejaly. Atari ST samply taky umělo, ale nemělo tak kvalitní výstup (mělo však zas výborné midi). Tu kvalitu zvukového výstupu pak dohnalo Atari STE. A teprve ten Falcon 030 ji překonal. Jenže to už zněla nad Atari i Commodore pohřební píseň... :smiley_sax:
Super! Vyšla nová verze Atari emulátoru BeePi pro Raspberry 400.
https://sites.google.com/site/beebox68k/news/2024-01-14-beepi-3
(https://makerbright.com/media/catalog/product/cache/9a860c4da006fec5feb1e36a94ff8fd8/r/p/rpi-400-2.jpg)
Raspberry Pi 400
Emulátorů Amigy pro Malinu je vícero. Mám Pimigu, ale není to ono, je to moc vyšperkované. Uvažuji o tomhle:
https://cmaiolino.wordpress.com/amiga-pi/
Hodil jsem s tím Carmelem řeč, a vypadá to dobře. :)
Pořád je to emulace na armu jako Amiga mini. Ryzí moderní Amiga je Vampire od Apollo. Prodává se jako karta do starých Amig a také jako samostatný počítač.
https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php (https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php)
No tak až vyhraju ve sportce, tak do toho půjdu ;D
Na aukru se A1200 ještě sehnat dá, ale otázka je, v jakým stavu. Falcon už je nesehnatelnej...
CitacePořád je to emulace na armu jako Amiga mini. Ryzí moderní Amiga je Vampire od Apollo. Prodává se jako karta do starých Amig a také jako samostatný počítač.
https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php
Oj, koukám že mi tam k tý ceně včera vlezla nula navíc :smiley_whistle:
Tyjo, tak to je dobrá cena, do toho asi jdu!
Ty to Honzame máš?
Nemám. Nevím, jak je to s kompatibilitou. Na www.amigamortal.cz (http://www.amigamortal.cz) jsou nějaké diskuze. Např. tady:
Vampire V4 (https://www.amigaportal.cz/node/4551)
:smiley_shrug:
CitaceNenapsal by sem někdo, kdo ten standalone Vampire má, nějakou recenzi? Dojmy, tipy, rady, ...
V červnu mi ho ukázal kamarád na akci. Byl z něho zklamaný. Očekával (stejně jako já), že by to mohla být zajímavá náhrada za drahé 060, ale mělo to problém rozjet i postarší AGA demáče, které byly ještě určené spíše pro 030 (Nexus7 apod.). Mělo to problémy i s kompatibilitou u OCS věcí (různě rozjetý obraz, paleta barev, sprajty, ...) Ptal jsem se ho, jestli to nemá jen nějak blbě nastavené -- starý FW a tak podobně. Tvrdil mi, že ne. Že si s tím hrál a nastavoval to dost dlouho. Skutečně byl velmi zklamaný.
Tak jak to s tím Vampirem tedy je, když by ho člověk chtěl používat na OCS/ECS/AGA věci, a RTG a 080 (a další rozšíření) ho nezajímají? Je to normálně použitelná náhrada za Amigu (nahodím staré věci a uvidím, že běží aspoň jako by v tom byla 030 nebo 040) nebo se v tom člověk musí pořád rýpat, aby to udržel při životě?
https://www.amigaportal.cz/node/4551/page10 (https://www.amigaportal.cz/node/4551/page10)
CitaceGreetings, everyone,
I'm genuinely interested to know what experience you had with said accelerators in terms of compatibility with older software and WHDLoad stuff? I happen to own a V1200 for my Amiga 1200 and it's...well...it tends to have weird issues with running some demos thru WHDLoad - glitches, random crashes, etc. - which I don't have with a "dumb" 68030 accelerator on the same system and OS installation. Recently I got a V4 Standalone, and had an extremely awful experience with it - constant freezes, instabilities, garbled screen and sound in demos. And their support was...let's say, not very forthcoming in terms of helping me with these matters, so I've decided to send it back. It would seem that the real state of things is being covered up to the point of simply deleting messages with negative feedback. What was your experience with their products?
https://www.amibay.com/threads/apollo-vampire-accelerators-v2-v4-compatibility-concerns.2444720/ (https://www.amibay.com/threads/apollo-vampire-accelerators-v2-v4-compatibility-concerns.2444720/)
Aha, hmm, tak to je na prd, ale třeba to ještě vyladěj.
Tak zatím zůstanu u maliny, tam vše frčí bez problému. Navíc pouhou výměnou SD karty máš úplně jinej stroj, od všejakých distribucí linuxu, přes C64 (combian) až po DOS (dosbian)...
Jinak zajímavej počin byl také SAM Coupé od Sinclaira, ale to už přicházely 16ti bitové Amigy a Atari,. tak neměl šanci.
Na starym amiga portálu, ještě za Probera, jsem byl přítomen :) Ale nějak se to tam ve vedení i mezi komunitou rozhádalo, a rozdělilo se na více webů. Dál už jsem to nesledoval. Tak vida, že ještě komunita žije. :D
Sam Coupé byl nástupce Spectra od MGT. Možná kdyby přišel před Amigou 500. Existuje skvělý emulátor.
https://simonowen.com/simcoupe/ (https://simonowen.com/simcoupe/)
Z-80B 6 MHz
256-512 kB RAM
128 barev
6 kanálový zvuk
3,5 diskety
Aha, já měl za to že v tom projektu měl prsty Clive Sinclair...
Kdysi jsem nějaký jeho emulátor zkoušel. Možná to byl tento.
To už firmu Sinclair dávno vlastnil Amstrad. Clive Sinclair vydal už s novou firmou v roce 1988 přenosný počítač Cambridge Z88.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Z88 (https://cs.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Z88)
CitaceMiles Gordon Technology plc. (MGT) byla založena v roce 1986 dvěma zaměstnanci firmy Sinclair Research, Alanem Milesem a Bruce Gordonem poté, co byla jejich mateřská firma prodána Amstradu. MGT vyráběla HW doplňky pro počítač Sinclair ZX Spectrum, z nichž nejznámější jsou disk. interface Disciple a jeho nástupce +D. V roce 1989 firma MGT uvedla na trh veřejností dlouho očekávané vylepšené Superspectrum, počítač Sam Coupé.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Miles_Gordon_Technology (https://cs.wikipedia.org/wiki/Miles_Gordon_Technology)
Ba, už to vidim ::) Byl to borec, ten Clive, mimochodem jeho přičiněním vznikla první elektronická kalkulačka.
Nedávno jsem koukal na THE C64 od Retro Games ltd. Maj toho na kontě víc, většinou v mini verzích s nefunkční klávesnicí. Ale tady se pochlapili a vyvedli to k nerozeznání od originálu, teda až na moderní porty. A asi to taky běží na Armu.
https://retrogames.biz/products/thec64/
Citace od: honzam kdy 2024-03-26 14:43Pořád je to emulace na armu jako Amiga mini. Ryzí moderní Amiga je Vampire od Apollo. Prodává se jako karta do starých Amig a také jako samostatný počítač.
https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php (https://www.apollo-computer.com/v4standalone.php)
Teda díval jsem se na ten procesor Altera Cyclone V a nevím nakolik má shodnou instrukční sadu s rodinou MC680.. Myslím že poslední chip s kompletní touto sadou byl ColdFire od Freescale. Coby následník MC68060. Ale měl pár fičur navíc, jako třeba DSP... Ona ta Arm architektura má jádro typu RISC, proto ta emulace na něm jede celkem hladce i na méně výkonných čipech. No třeba se o tom Cyclonu V ještě něco dozvím...
Nedávno vznikl také o hodně vylepšený následovník ZX Spectrum Next. Má velmi povedený design. Už se nedá koupit.
(https://i.iinfo.cz/images/286/zx-spectrum-next-1-large.jpg)
https://www.root.cz/clanky/zx-spectrum-next-vraci-uder-navrat-legendarniho-8bitu-po-35-letech/ (https://www.root.cz/clanky/zx-spectrum-next-vraci-uder-navrat-legendarniho-8bitu-po-35-letech/)
https://www.specnext.com (https://www.specnext.com/)
https://www.specnext.com/product/zx-spectrum-next-plus-computer/ (https://www.specnext.com/product/zx-spectrum-next-plus-computer/)
Parádní! Jakto že ho už safra neprodávaj?
Co říkáš na tohle?
https://c256foenix.com/?v=928568b84963
Už to pro mě nemá tu nostalgii. Nepředstavuje to tu IT diverzitu nejrůznějších procesorů, grafických módů a zvukových čipů z doby před Doomem. Je to umělý 8bit.
Nojo, to už nikdy nebude. Tělo (hardware) odchází, duše (software) trvá. Ale ta těla prochází "modernizací". Žádný hardware nevydrží věčně. Je to jen krásná vzpomínka.
Neb už nikdo nevyrábí mosteky a motoroly, ani aga chipy a blittery...
Zase je spousta svobodného softwaru a programovacích jazyků. :)
To jo, úplné zmatení od toho základového - assembleru (sestavovatele).
Stovky "vyšších" jazyků, jejich interpreterů, debuggerů...
Mě se líbilo, jak ten Woz naprogramoval Jobsovi, kterej zrovna dělal pro Atari, hru co tam Jobsovi zadali za slušnej honorář... Jenže on na to neměl, ale měl Woze... Bez Woze by Apple nevzniklo.
Dobrej film o Jobsovi:
Piráti ze Silicon Valley
Kdysi to bylo na youtube celé, ale už to tam nemůžu najít.
Historický Apple jsem naživo neviděl. Vím, že na Amize existoval emulátor Shapeshifter. Vlastně jsem se osobně setkal jen s pár osmibity a šestnáctibity:
PMD 85
ZX Spectrum
ZX Spectrum plus
Didaktik gama
Didaktik M
Atari 800 XL
Atari 800 XE
Amiga 500
Amiga 500+
Amiga 600
Amiga 1200 (32 bit)
PC XT
PC 286
Myslím si, že jsem nepotkal IQ 151, C64 ani Atari ST.
Mě ty počítače uchvátily někdy v šestý třídě, když jsme byli se školou na výstavě v kulturáku. A tam byly právě ty IQ 151 a PMD 85 a ZX Spectrum. Tak jsem tam úplně štronzo čuměl jak čtvereček honil kuličku atp. :))
Ale až na učňáku jsem si našetřil na C64.
Později ten Falcon 030.
Ale protože měl málo optimalizovaného softu pro svůj multiprocesing, a mnoho nesystémově psaných programů (dema, hry) z ST na něm nešlapalo (dokonce Falcon měl emulátor Atari ST :D - na vině byl hlavně grafický čip Videl), tak jsem si pořídil i Atari STE. Amigistům jsem však záviděl Deluxe Galagu, tak jsem si A1200 taky pořídil. :)
Jenže exžena tomu nějak nebyla nakloněna...
Po Amize 500+ jsem Amigu 1200 taky plánoval, ale nakonec z toho bylo první PC s Pentiem.
Ty jsem jeden čas prodával (pobočka pražské firmy ABM)
Tam jsem se teprve naučil zacházet s platformou PC 386 a výš.
No to nadšení z C64, vrzání kazeťáku a bzukot při načítání... už nemůže v týhle branži nic překonat. ^-^
PS. Mám rád obé platformy Amigu i Atari, když jsem porovnával např. výkon, schopnosti A1200 s turbokartou Blizard 030 na 50Mhz čtvrté generace, s mat. koprocesorem a 16MB RAM, a Falcona s přetaktovací kartičkou, co 68030 z 16Mhz přetaktovala na 25Mhz a DSP MC56001 z 32Mhz na padesát, a s14 MB RAM.. dával Falcon na cpu cca 7 MIPSů a DSP 25 MIPS.. Zvukově samozřejmě o level výš. Jela na něm zkrátka plynule dema, co na A4000. A přestože v době vzniku Falcona např. neexistoval formát MP3, tak jej uměl později i bez přetaktování přehrávat. Uměl i MP2...
No to je dobrý, koukám že na Ebay je Falcon k mání za 70000... oj oj oj.
Ještě bychom neměli opomenout výkonné stroje Sharp X68000 a Acorn Archimedes.
Sharp X68000 byl podobně jako Amiga počítač stvořený na hry a ideální pro převod her z automatů. Grafika překonávala Amigu. Kdysi jsem zkoušel emulátor na PC. V Evropě se na rozdíl od 8 bit Sharpu MZ 800 nerozšířil.
Acorn Archimedes měl výkonný arm procesor násobně překonávající MC68000. Grafika byla také lepší než u Amigy.
Tý vole, tak to vůbec neznám... No on Jaguar se taky moc neuchytil. Atari se asi zbláznilo, vytvořilo sadu chipů, co na 27Mhz dávalo výkon 55Mips. A myslelo si asi, že se z toho všichni potentujou... Jenže vývojář už je rozmazlenej a nebude programovat složitě Gpu, blitter, dsp, objekt procesor... Playstation tohle neřešil, a proto tenkrát vyhrál.
A to byl konec Atari, ten neúspěch, a ztráty co vložili do Jaguára je zlámal.. Přesto to byla nejvýkonější konzole tý doby. Vetřelec versus predátor... pouze předstínila, čeho je schopen. Pak se ta hra stala hitem na pentiích...
Pentia drtila všechno. Už ta první měla kolem 100 MIPS a ve výpočtech s float byla 3x rychlejší než MC68060.
No ta první ne, byla stejně výkoná jako MC68060 na stejném taktu. Akorát ty motoroly měly harvardskou architekturu s RISC instrukcemi. Tzv. superscalar... Ty instrukce tam probíhaly asi dvakrát rychlejš než v CISC. Takže teprve Pentium na 200Mhz to trumflo.
CitaceHowever, a significant difference is that the 68060 FPU is not pipelined and is therefore up to three times slower than the Pentium in floating point applications. In contrast to that, integer multiplications and bit shifting instructions are significantly faster on the 68060.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68060 (https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_68060)
:smiley_shrug:
Tak, nějaký testy kdysi proběhlly, si z nich nesu tenhle výsledek. Ale to je fuk. Prostě motorola na stejném taktu byla výkonější než IBM, intel, klasický procesory. Pro Falcona byl akcelerátor s MC060, a asi i pro Amigu. Ale to už je pro mě zbytečný, ty Amigy měly uplatnění hlavně v animaci (hvězdné války, jurský svět). Falcon se zas zabydlel ve zvukových studiích a tiskových redakcích (Calamus, Cubase..).
CitaceRegarding the slower CPUs, 68030/50MHz is about the same as 486/25 MHz in integer performance. 68040 beats the 486 significantly, both in integer and FPU performance. 68060 is slightly faster in integer performance than a Pentium 1, but loses in FPU performance.
http://www.apollo-core.com/knowledge.php?b=2¬e=32570 (http://www.apollo-core.com/knowledge.php?b=2¬e=32570)
Pokud si pamatuji, tak ve většině operací byla Motorola na stejném taktu o něco rychlejší.
Nevím, co je pravdy na tom, že architektura procesoru MC68060 neumožňovala tak rychlé zvyšování frekvence jako u Pentií a kvůli tomu už další procesory na téhle architektuře nevznikly.
A proč se nezajímáte třeba o GB200 (https://medium.seznam.cz/clanek/burzovnisvet-cz-nvidia-predstavuje-uplne-novy-revolucni-cip-54403)??
Oni se tu hrabou v Pentiu... ste se zbláznili ne... jak starý báby co se prohrabujou fotkama, aby s lítostí vzpomínaly na svět, co už dávno neexistuje.
:smiley_nopompom:
CitaceThe 68060 is a superscalar (2 issue) and pipelined (4 stages) architecture. Most of the instructions can be executed in one cycle, which are characteristics of a RISC CPU. Actually it is a RISC core with a CISC frontend. The 68060 has a higher integer performance than a pentium, but it's floating point performance is much lower (about 50%), because the FPU of the 68060 is not superscalar.
https://www.amibay.com/threads/68060-equivalent-to-486-dx-or-pentium-in-performance.77763/ (https://www.amibay.com/threads/68060-equivalent-to-486-dx-or-pentium-in-performance.77763/)
Tady se píše, že FPU není superscalar a výkon je cca poloviční oproti Pentiu.
Citace od: Zdeněk kdy 2024-03-31 16:54A proč se nezajímáte třeba o GB200 (https://medium.seznam.cz/clanek/burzovnisvet-cz-nvidia-predstavuje-uplne-novy-revolucni-cip-54403)??
Díky tomu půjdou ceny dolů, a v dohledné době si Honzam bude moci doma vyprodukovat podobná dračí videa:
:smiley_groupdance:
;D
Všechny tyhle výpočetní jednotky a grafické karty jsou jenom o něco rychlejší kalkulačky. Dřív měly počítače své kouzlo, které se vytratilo. Všechno je teď až moc realistické. :(
Citace od: Zdeněk kdy 2024-03-31 16:54A proč se nezajímáte třeba o GB200 (https://medium.seznam.cz/clanek/burzovnisvet-cz-nvidia-predstavuje-uplne-novy-revolucni-cip-54403)??
Oni se tu hrabou v Pentiu... ste se zbláznili ne... jak starý báby co se prohrabujou fotkama, aby s lítostí vzpomínaly na svět, co už dávno neexistuje.
:smiley_nopompom:
Nostalgije, vole, nostalgie.
Třeba takový Street Fighter 2. Jaká je to nerealistická legenda. Dneska už by v nové hře takové intro vytvořit nešlo.
Citace od: honzam kdy 2024-03-31 17:11;D
Všechny tyhle výpočetní jednotky a grafické karty jsou jenom o něco rychlejší kalkulačky. Dřív měly počítače své kouzlo, které se vytratilo. Všechno je teď až moc realistické. :(
Tak furt je to o tranzistorech , PNP a NPN.. jen se to zmenšuje a zmenšuje.
Citace od: honzam kdy 2024-03-31 17:11;D
Všechny tyhle výpočetní jednotky a grafické karty jsou jenom o něco rychlejší kalkulačky. Dřív měly počítače své kouzlo, které se vytratilo. Všechno je teď až moc realistické. :(
No to máš vlastně pravdu. Je známo (a i výzkumy nějak zjištěno), že nejpřitažlivější je vždy dívka zahalená, nežli odhalená.
(https://www.sqorebda3.com/vb/attachments/35558/)
No tak ten závoj, to kouzlo, musíš realisticky ztvárnit. A né že si budeš lemplovsky vypomáhat předpotopní grafikou.
Kuš, žena byla vždy žena a ty jsi prostě neměl Amigu (přítelkyně). Skutečná přítelkyně tě od digitalizace odtrhne. Je voňavá a živá. Doplňuje tě. A tys tomu rád. Když nerad, není to ta pravá Amiga.
No je fakt, že by se to s tou mentální digitalizací přehánět nemělo, no.
Nebyla jen Amiga. Tady je francouzská Alenka. :)
Mě jebne, Alenka...
Hele, jaký vy dva máte názor na pravděpodobnosti, např. 6 ze 49 je pavděpodobnost asi 1400000 ku jedný.
Zajímá mě to, ne pro prasectví v žitě. Ale jak zlomit vaz kooperaci. Oni vydali ten loupící nástroj. Zlomit bank!
Nakonfirugoval jsem si soft, co udělá statistiku na základě několika metod. A pak udělá analyzační test. Graf ti ukáže výsledky, za čtyri měsíce zpět. V každým losování, co bys vyhrál. Ukazuje to jistou pravidelnost tzv. náhodilosti. Třeba to ještě dopochopit...
Joe Taylor měl stejnou ideu, MaxHitPro... Bohužel už to neprodukuje. A bez hesla to nedá výsledky.
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-31 19:08Hele, jaký vy dva máte názor na pravděpodobnosti, např. 6 ze 49 je pavděpodobnost asi 1400000 ku jedný.
To je kombinatorika. Kombinace bez opakování: n! / ((n-k)!k!)
49! / (43! 6!) = 49.48.47.46.45.44 / 720 = 13983816
Ada Lovelace pomáhala s návrhem prvního mechanického počítače. :)
CitaceVe čtyřicátých letech se stala předmětem několika skandálů. Měla velmi uvolněné vztahy s muži, za které nebyla vdaná, a to vedlo k pomluvám o různých aférách.[19] Dále poté, co se dokázala vzdát závislosti na alkoholu, propadla sázení. V roce 1851 se s řadou svých přátel rozhodla sestavit algoritmus, který by předvídal výsledky sázek. Původní práce Charlese Babbage, stejně jako její však již ztratila kredit, který měla v dřívějších letech. Oba dva byli značně zadlužení a doufali, že odkrytím revolučního mechanismu pro vypočítání úspěchu v sázkách budou moci dluhy splatit. Celá akce však přilákala pozornost zločineckých kruhů a Ada musela veškerou svoji práci připsat svému manželovi, aby se vyhnula výhrůžkám.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace (https://cs.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace)
Citace od: honzam kdy 2024-03-31 21:40Citace od: Pedrito kdy 2024-03-31 19:08Hele, jaký vy dva máte názor na pravděpodobnosti, např. 6 ze 49 je pavděpodobnost asi 1400000 ku jedný.
To je kombinatorika. Kombinace bez opakování: n! / ((n-k)!k!)
49! / (43! 6!) = 49.48.47.46.45.44 / 720 = 13983816
Jj, mě zajímá jak funguje tzv. náhoda ve hře. Proč když pustíš kostky ze stejné výšky, stejným impulsem, vždy padnou jinak... Jemné síly gravitace?
Což je asi na nový téma... :)
Citace od: Pedrito kdy 2024-03-31 17:43Kuš, žena byla vždy žena a ty jsi prostě neměl Amigu (přítelkyně). Skutečná přítelkyně tě od digitalizace odtrhne. Je voňavá a živá. Doplňuje tě. A tys tomu rád. Když nerad, není to ta pravá Amiga.
Žes to poslal ty, tak jsem si to pustil. Ale vydržel jsem to asi minutu a půl.
Citace od: Pedrito kdy 2024-04-01 09:08Žes to poslal ty, tak jsem si to pustil. Ale vydržel jsem to asi minutu a půl.
Stačí od 4:05 – 4:35, tedy ještě půl minuty. :)
CitacePo 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80
Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf (https://www.mouser.com/PCN/Littelfuse_PCN_Z84C00.pdf)].
https://www.abclinuxu.cz/zpravicky/po-48-letech-zilog-konci-s-vyrobou-8bitoveho-mikroprocesoru-zilog-z80
Citace od: honzam kdy 2024-04-22 09:01CitacePo 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80
Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf (https://www.mouser.com/PCN/Littelfuse_PCN_Z84C00.pdf)].
https://www.abclinuxu.cz/zpravicky/po-48-letech-zilog-konci-s-vyrobou-8bitoveho-mikroprocesoru-zilog-z80
Budiž mu digitální nebe milostivé! Ámen...
Jedna z nejikoničtějších Amiga her od Psygnosis, ve které se logo firmy stává hlavním hrdinou.
Mě nejvíc asi bavili Gobli(ii)nové.
A Galaga.
Goblini byli hezky udělaní a člověk nepotřeboval tolik znát angličtinu jako u jiných adventur.
Galaga měla AGA grafiku, takže jsem nevyzkoušel. Ze stříleček jsem hrál hodně Disposable Hero. Nejvíc hodin jsem asi strávil u Sensible Soccer. Ten byl geniální :)
No vidíš, ten mě třeba nebavil. Ani moc ne to budování osad a měst, teď si název nevzpomenu, ale jinak to byla pecka, co prý běžela na Amize 14Mhz plynuleji než na PC486 na 66...
Ze strategií jsem zkusil Powermonger, Populous I a II, samozřejmě Settlery, Dunu 2 (ta byla na A500 strašně pomalá). Zajímavá hra byla K240 - těžba na asteroidech, nákup technologií, budování lodí a boj s mimozemšťany. Tahové strategie jsem na Amize moc nehrál.
Ze závodních Lotus 2 a All Terrain Racing.
Z RPG Black Crypt a Hired Guns. Hired Guns mohli hrát až čtyři hráči najednou na jednom stroji. Každý měl svou čtvrtinu obrazovky.
Od Psygnosis patří mezi nejznámější série Shadow of the Beast I, II a III. Hry mají tajemnou mystickou atmosféru.
Tady je hudba z trojky napasovaná na tanec Debbie Harry.
Další vývojářský skupina zaměřená na fantasy byl německý Thalion. Jejich nejslavnějšími hrami je rozsáhlé RPG Ambermoon a také vymazlená plošinovka Lionheart.
Další youtube kanál s povedenou Amiga hudbou.
https://www.youtube.com/@banjoguyollie/featured (https://www.youtube.com/@banjoguyollie/featured)
Je toho mraky, když jsem pásl po Amize, ale neměl ji, poslouchal jsem kazety s hudbou jejích tvůrců, od kamaráda, co měl A600. Oproti C64 to prostě bylo úžasné. To byla hezká doba. Ale ten C64 samply taky uměl, přes nějakej sampler, samozřejmě kvalita zvuku byla jinde. Teda ne že by ten jeho Sid byl v tý době ořezávátko. Oproti AY čipu, přidávaného ke spektrům, mi zněl teda líp. A uměl vykouzlit vyjímečné syntetické zvuky. On měl tři kanály pro melodie, s nějakými atributy, a jeden šumovej, používanej na bicí. A některý songy v tý době taky braly dech...
Krásná nostalgie. :)
ZX Spectrum bez AY také zvládalo přes beeper přehrávat samply, ale pak už většinou nedělalo nic jiného. Dokonce česká Proxima vydala program Sampler, který uměl z magnetofonových nahrávek samply vytvářet.
Je to tu. Blíží se armové notebooky.
Snapdragon X míří do nových notebooků, unikají zmínky o Dellu, Lenovu i dalších (https://www.svethardware.cz/snapdragon-x-miri-do-novych-notebooku-unikaji-zminky-o-dellu-lenovu-i-dalsich/60683)
CitaceSnapdragon X míří do nových notebooků, unikají zmínky o Dellu, Lenovu i dalších
Už jen týden nás dělí od oficiálního uvedení nových notebooků s mobilními procesory Qualcomm Snapdragon X Plus a Elite. A jak se zdá, nové procesory se objeví v zařízeních mnoha známých výrobců.
20. května má dojít k oficiálnímu představení nových mobilních zařízení s mobilními procesory Qualcomm Snapdragon X Plus a Elite. Ty by možná mohly začít pomalu narušovat nadvládu architektury x86 v oblasti notebooků a kdo ví, možná v budoucnu i desktopů. Pokud ano, bude to ale velmi dlouhý boj. Poslední informace bohužel ale moc pozitivních dojmů nenavodily, takže si budeme muset počkat na nezávislé recenze, abychom se dozvěděli, jaká je skutečnost. Poněvadž platforma Qualcommu je nyní dostupná všem a výrobci v ní patrně aspoň trochu věří, většina z nich připravuje nějaký ten nový model notebooku, který by měl být vybaven novým procesorem Snapdragon X Plus nebo Elite. Výběr by tak už při uvedení nemusel být extrémně moc omezený, i když o nějak velké šíři nabídky se asi nebude dát mluvit.
Z různých úniků tak máme informace minimálně o 10 nových modelech notebooků 6 různých výrobců, které by se měly objevit 20. května, případně později:
Asus Vivobook S 15 OLED S5507
Dell Inspiron 14 Plus 7441
Dell XPS 13 9345 Snapdragon Edition
HP Dragon Snapdragon Edition Business
Lenovo Yoga Slim 7 14 Snapdragon Edition
Lenovo ThinkPad T14S Snapdragon Edition
Lenovo IdeaPad Slim 5 Snapdragon Edition
Microsoft Surface Pro 10 Laptop
Microsoft Surface Laptop 6
Samsung Galaxy Book4 Edge
Např. jeden z úniků hovoří o novém Dellu Inspiron 14 Plus 7441, který by měl mít 12jádrový procesor Snapdragon X Elite X1E80100, což je procesor se základním taktem 3,4 GHz a Boostem na dvou jádrech do 4,0 GHz. Jednou z velkých výhod nových Snapdragonů by měl být vysoký výkon v úlohách AI, neboť jejich NPU by mělo mít samo o sobě výkon 45 TOPS. Zde připomeňme, že konkurenční procesory např. od AMD mají necelých 40 TOPS, a to když vezmeme kombinovaný výkon CPU, GPU i NPU (to má 16 TOPS). Teoreticky by měly mít výhodu i v nízké spotřebě, to ale dosavadní uniklé testy moc nepotvrdily.
No, je to dobrá a rychlá platforma. I ty windowsy už skomíraj.
Teď se ale klubou ta kvantová počítadla. A to už mi rozum moc nebere, nemohu nějak proniknout do tý technologie qubitů...
Asi dám čoveče vale windowsům na noťasu :smiley_computerfight: a dám tam Manjaro linux, co mám i na Raspberry... To je supr distribuce.
Tak nový Snapdragon X Elite se zatím moc nepředvedl. Obávám se, že jako alternativa k x86-64 neprorazí a brzy skončí v křemíkovém nebi.
https://diit.cz/clanek/qualcomm-snapdragon-x1-elite-vice-mene-meteor-lake-s-rychlejsim-npu (https://diit.cz/clanek/qualcomm-snapdragon-x1-elite-vice-mene-meteor-lake-s-rychlejsim-npu)
CitacePo zhruba třech kvartálech superlativů a masivního hype došlo na recenze Qualcomm Snapdragon X1 Elite. Zázrak se nekoná, výkon je v nejlepším případě pár procent nad x86 čipy, většinou však slabší...
Mě spíš zaujal ten RISC V chip...
https://www.root.cz/zpravicky/prvni-notebook-s-risc-v-se-jmenuje-dc-roma/
No, retro to sice není, ale je to aspoň alter :D
Tady je taky nový článek: https://diit.cz/clanek/tri-nove-risc-v-notebooky (https://diit.cz/clanek/tri-nove-risc-v-notebooky)
Stejně ještě nějakou dobu zůstanu u svého notebooku s Intelem. Výkonem stále stačí. Uvidíme, kam se vývoj za pár let dostane. Architektura RISC-V už je tu dlouho, ale je to hodně okrajová záležitost. To se spíš v nějaké podobě víc prosadí ARM i mimo Apple. Různé ty Pi jsou určitě hezké hračky pro kutily a nadšence. Pro mě jako konzervativního uživatele je i v linuxu nejpoužitelnější klasický Intel a po něm AMD.
Tož uvidíme, jak se to vyvrbí. Jestli to dobře chápu, tak ten procesor má obměnitelnou instrukční sadu... Možná by šel na tom rozjet i Morph Os, kdyby se toho někdo ujal...
Ten noťas není až tak drahej.
Prodávají ho s Ubuntu ... https://www.root.cz/clanky/chromium-os-prechazi-na-android-risc-v-notebook-s-ubuntu/ (https://www.root.cz/clanky/chromium-os-prechazi-na-android-risc-v-notebook-s-ubuntu/)
CitaceRISC-V notebook s Ubuntu
Společnost Canonical ve spolupráci se firmou DeepComputing bude dodávat notebook s open-source architekturou procesoru RISC-V, který bude mít Ubuntu 23.10 jako výchozí operační systém.
DC-ROMA RISC-V Laptop II je prvním notebookem na světě s předinstalovaným operačním systémem Ubuntu a RISC-V procesorem. Cílem tohoto partnerství je poskytnout vynikající kombinaci použitelnosti a spolehlivosti a také bohatý ekosystém se zabezpečením a podporou.
Notebook je k dispozici k předobjednání od 18. června 2024.
Kdysi jsem už o tom procesoru něco čet, v nějaké starší verzi. Ta nová má mnohem vyšší takt. Teď jsem jen narychlo našel tohle
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/RISC-V
CitaceInstrukční sada RISC-V je od počátku otevřená, nicméně velký komerční zájem vedl v roce 2015 k založení oficiální neziskové organizace RISC-V Foundation, jejímž cílem bylo podpořit počáteční přijetí RISC-V a dále tuto instrukční sadu udržovat a rozvíjet. Původní autoři a vlastníci se vzdali svých práv ve prospěch organizace. RISC-V Foundation měla 36 zakládajících členů a svými členy je nadále řízena. V roce 2020 došlo k transformaci na mezinárodní sdružení RISC-V International, které sídlí ve Švýcarsku a je zodpovědné za další vývoj architektury RISC-V
Umřela mi Malina... Nechť je jí křemíkové nebe milostivé. :smiley_sax:
Hele, 386ka v novém kabátě:
https://www.root.cz/clanky/pocket-386-freedos-na-malem-notebooku-se-spoustou-konektoru/
Hezká hračka. Moje první PC bylo až Pentium MMX. Procesor je slabší (386SX), 486 asi nemohli použít. Některé pozdější dosové hry se SVGA grafikou byly náročné. Například Warcraft 2 už potřeboval 486. Také zmíněný DOOM byl hratelnější na silnějším procesoru. Sim City 2000 by běhat mělo. Caesar 2 má jako minimum taky 486.
Je to trochu na překážku, protože emulátor Dosbox na jakémkoliv trochu novějším počítači má mnohem větší výkon a je plně kompatibilní. Zahrál jsem si na něm i Need for Speed 1.
No já v tý době dělal v počítačový firmě, kdy frčely 386, 486 byly tehdy kolem 40000kč, A pentia se teprv klubala, a byla šíleně drahá. A doma jsem měl toho Falcona. Můj šéf chtěl toho Falcona vidět, tak jsem ho dones na firmu, a několik dní na něm pařil Tautology, což byla geniální logická hra... :-)
V tý době se taky začal prodávat playstation, a měli jsme tam jednoho k dispozici zákazníkům, že si na něm mohli zahráht. Tak jsem to taky zkusil, ale mě ty hry už moc nebraly. Už jsem si to asi odehrál na C64.
Ve škole jsem zažil XT až 486. Místo výuky jsme na tom stejně většinou hráli hry. Programovat jsem se učil sám doma na ZX Spectru a Amize. 3D střílečky už mě moc nechytly asi i proto, že odsoudily mou milovanou Amigu k zániku. Nezažil jsem fanouškovský boj mezi ataristy a amigisty. Neznal jsem nikoho s Atari ST. Trochu jsme se jako commodoristi/amigisti špičkovali s pcčkáři.
Citace od: Pedrito kdy 2024-07-16 19:45Umřela mi Malina... Nechť je jí křemíkové nebe milostivé. :smiley_sax:
Tak mi doma přistála nová Malina Rpi 500... Zítra na ní natáhnu Pimigu. Linux na ní běhá parádně.
Rpi 500 není retro :) O Vánocích jsem instaloval antiX linux na 20 let starý Acer Aspire. Rozchodil jsem na něm i novou usb wifi. Na Sempronu 3000+ startuje neuvěřitelně rychle. Je to jeden z posledních procesorů, co ještě nebyl 64bit. V emulátorech se docela zadýchává, atari800 fungovalo obstojně, ale v dosboxu už jsem musel u náročnějších her vypouštět snímky. Amigu jsem radši nezkoušel :)
Není no, ale je s retrem kamarádka. :) Pimiga je ultimátní emulátor Amigy snad s veškerym softwarem, co pro ni kdy byl napsán, to vše jako samostatný systém na SD. Zašoupneš kartičku a máš Amigu se všim všudy. Podobně s Atari, to se jmenuje Beepi.. akorát je bez softwaru a musí se dohledat. A Combian z ní zas takhle udělá C64.. atd. K tomu všemožné linuxové distribuce, a další systémy, dokonce Dos, Android, je toho moc.. Prostě vyměníš kartičku a máš jinou mašinu. Retro je dnes drahé a nikdy nevíš, kdy ti odejde, náhradní díly se shání špatně a draze. A stejně maj nadšenci na ty old mašinky navěšené spoustu moderních fičur, jako jsou řadiče disků, akcelerátory CPU, USB rozhraní a kdoví co...
Já jsem si tu Rpi 400 zničil sám, jelikož jsem nějak experimentoval s firmwarem, a zřejmě jsem odrovnal bootloader :smiley_hammer2:
Rpi 500 už má slušný procesor. S 8GB se dá používat jako klasický počítač. Myslím, že i jedno vláknově bude několikrát rychlejší než ten starý Acer :)
Software pro Atari je na www.atarimania.com. Jsou tam i české TOSy pro ST.
GFA Basic 3.5 https://www.atarimania.com/utility-atari-st-gfa-basic_35269.html
Jj, kdysi jsem stahoval starý programy přes torrenty, nějaký zálohy mám :))
Na tý čtyřstovce semtam něco drhlo, třeba web prohlížeče.. pětistovka vše zatím v poho :)
Už je i RPi 5 se 16GB!
https://rpishop.cz/563516/raspberry-pi-5-16gb-ram/
Jj, tam nakupuju :D
A určitě kdo uvažuje malinu na vážnější práci, tak jedině Rpi 5, nikoliv 500. Hlavně kvůli podpoře SSD, tu pětistovka nemá. A taky k tomu pořádnou klávesnici připojit...