Zamyšlení

Založil Evulína, 2025-02-23 08:00

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 4 Hosté prohlíží toto téma.

durodara

Citace od: Petra kdy 2025-03-26 20:07
Citace od: durodara kdy 2025-03-26 18:57Pokud si dokážeš představit to, že bych mu podobný být nemusel, změň mne, abych mu podobný nebyl.

To si představit nedovedu

a nikdy by mne nenapadlo někoho měnit.

 :)


Umíš to, a i když tě to nenapadlo, dokážeš to. Já to vím úplně jistě, protože jsem přímý svědek a hlavně, jsem i nepopiratelný důkaz.

Princip je prostý - mám zájem ti rozumět a mám zájem být pro tebe natolik zřetelný, abys nemusela bádat, jak to myslím. Většina lidí potřebuje k pochopení důkazy - důkazy ale v tomto případě nejde dát, protože jakýkoli vnější čin může být zdrojem polemiky. A polemika může vést jen ke konfrontaci anebo kompromisu. Ani jedna varianta není použitelná jako důkaz toho typu, že prokazuje pravdivost tak, aby nezanechala pochyby.

Nikdy nedokáži vysvětlit slovy, o co jde, protože mé vysvětlení je hodně podobné tomu vysvětlení, které vycházelo z úst Ramakrišny - "nevím, proč to dělám, nepotřebuji vědět nějaká odůvodnění. Cítím, že to mám dělat a tak to dělám - je to dar Božské Matce, celý můj život je dar Božské Matce, protože nic jiného nemám."

U mně je to tak, že v mém projevu není ani kousek mého přání, mé potřeby se zviditelnit, nějaké "strategie" získat pozornost druhého. A - i když to může vypadat hrozně, je pravdou, že když se něčeho dotýká má zvědavá mysl, není to proto, že něco chci - naopak, dávám se všanc zcela tomu, aby to pochopení nemělo žádnou zábranu ve mně.

Stejně je to s Frídou. Frída mi není neznámá, její "osoba" stejně vnímatelná, jako bychom se v tomto okamžiku navzájem obejmuli. Není tam nic, co by mne jakkoli oddělovalo. Není tam důvod psát "domnívám se", protože to tak není - mé já je pouze pozorovatelem a přizpůsobuje se, čemu je schopno se přizpůsobit. Jsou věci, které vnímám jako "nezacvaknuté", pokud to mohu napsat takto, ale v případě Frídy, v případě Soni, v případě Míly, v případě Eduarda, v případě Tomáše .... to je tak, že to prolínání je nejen srozumitelné, ale je i naplňující.

Zkusím to vymezit i z druhé strany. Miluji umění. Ne proto, že dobré umění navazuje vlákna Bytí a vytváří z nich harmonii i Harmonii, souzvuk, který není potřeba jakkoli zkoumat, ale protože je to jednoduše jasné. Vše do sebe navzájem zapadá a dohromady vytváří akord, který je dokonalý. Cítím to tak, co jsem si schopen vzpomenout. Vždy tu zároveň je přítomna potřeba se v tom akordu rozplynout, ztratit se - a to i za cenu ztráty osobní formy i osoby. Něco, jako ten Wildeův Slavík. Nejde o to, aby "někdy vzniklo" nějaké odůvodnění, není to potřeba - to odůvodnění je přítomno stále a zve mne, abych se přidal. To, co bude - zda život anebo smrt - není v té chvíli pozvání nijak podstatné - důležitý je můj přínos k tomu, aby ten akord se mohl stát dokonalý. A pokud jsem takto otevřený, dokáži vycítit stejně pozvané. Jejich spoluúčast je vede ke stejným krokům tvorby akordu, a úplně stejně jsou ochotni se podílet tak, že i v nich není nic, co by je oddělovalo. Něco jako v jazzové hospodě nízké cenové skupiny, ve které se náhodou sejde parta lidí, kteří možná umí na něco hrát, ale možná neumějí - to totiž není důležité, důležité je to, že život je dovedl do té hospody a vnukl jim, "přidej se" a oni hrají, jako by to mělo být naposled a ještě se u toho usmívají, pláčou, smějí anebo jsou ticho anebo i křičí. Na projevu jednotlivce to nezáleží, ale to, že jsou úplně pohlceni tvorbou, tím souzněním, i z nich vytváří ten dokonalý akord...

... a pak "je to pustí", vrátí se do normálního života, ale ten akord si nesou v sobě - a více, či méně, je stále provází.

Mám hromadu nedokonalostí, ale mám podíl na tom, co považuji na největší bohatství - vnímám ve všem okolo ty části toho dokonalého akordu, a nejen to, to bohatství je také v tom, že mohu se účastnit.

Proto je mi úplně jasné, co prožil Siddhartha u splavu, co vedlo Bruna Marse a Rosé k vytvoření bláznivého provedení klipu APT, jak dokázala téměř nemožně vyzpívat Sinead O'Connor něco, čemu se až k zemi před ní sehnul autor skladby Nothing compare 2U, proč Toccata a Fuga D moll zanechává otisk v duši každého, kdo ji slyší, proč každá zpěvačka, která zazpívá ze srdce Air pak není vubec schopná chvíli mluvit... Sám pro sebe jsem to nazval totální opravdovost. Není tam nic, co by neladilo, je to tak dokonale celistvé, že to osloví i úplně zkamenělá srdce.

A proto za vším vidím možnost hrát si naplno a tou hrou vytvářet ty vlákna dokonalého akordu.

A proto také, nemám potřebu psát "domnívám se". Vůbec nejde o to, že to říkám a píšu já, ne - je to tak, že mnou je psáno...

A stejně tak, i tvá poznámka "To si představit nedovedu a nikdy by mne nenapadlo někoho měnit" je  také jen tvůj omyl, protože jen z té tvé poznámky bylo v písmencích vytvořeno to, co jen mé ruce vyťukaly přes klávesnici jako odpověď pro tebe.

Je to jednoduché - stačí si povolit spoluúčast a nechat se vést. Ten dokonalý akord je tady stále.


Petra

Jsi na tom hůř, než jsem si myslela - jsi na tom totiž úplně stejně jako Miroslav: Ty prostě víš, stejně jako on - vždyt to i podobně vysvětluje jako ty. A navíc: Byli jste přece oba u Tomášových, tak kdo by si vás mohl dovolit zpochybnovat, že?


Citace od: Miroslav kdy 2025-03-26 15:22
Citace od: durodara kdy 2025-03-26 12:57Třeba by stačilo na chvíli vidět jeho očima a na své zapomenout.

Přesně tak se mi to v poslední době děje automaticky, když s někým komunikuji a na rozdíl od toho druhého vidím i co dotyčného k jeho aktuálnímu pohledu vede - ta omezení, předsudky, automatizmy, dispozice atd. podobně jako to vidím u sebe. Ze stavu "za myslí" nejen té mé ale i toho druhého.
Některým lidem pak ty reakce mohou vadit, protože zrcadlí někdy i to, co si člověk nechce připustit, vytěsňuje a nemusí to odpovídat obrazu, který si člověk o sobě před sebou a druhými vytváří.




Už se tím nebudu zabývat. Zajímá mne něco jiného. Tomášovi a třeba ted Poltikovič.  :)

durodara

Citace od: Petra kdy 2025-03-27 06:44Jsi na tom hůř, než jsem si myslela - jsi na tom totiž úplně stejně jako Miroslav: Ty prostě víš, stejně jako on - vždyt to i podobně vysvětluje jako ty. A navíc: Byli jste přece oba u Tomášových, tak kdo by si vás mohl dovolit zpochybnovat, že?


Citace od: Miroslav kdy 2025-03-26 15:22
Citace od: durodara kdy 2025-03-26 12:57Třeba by stačilo na chvíli vidět jeho očima a na své zapomenout.

Přesně tak se mi to v poslední době děje automaticky, když s někým komunikuji a na rozdíl od toho druhého vidím i co dotyčného k jeho aktuálnímu pohledu vede - ta omezení, předsudky, automatizmy, dispozice atd. podobně jako to vidím u sebe. Ze stavu "za myslí" nejen té mé ale i toho druhého.
Některým lidem pak ty reakce mohou vadit, protože zrcadlí někdy i to, co si člověk nechce připustit, vytěsňuje a nemusí to odpovídat obrazu, který si člověk o sobě před sebou a druhými vytváří.




Už se tím nebudu zabývat. Zajímá mne něco jiného. Tomášovi a třeba ted Poltikovič.  :)

Jak myslíš, nemám potřebu tě o čemkoli přesvědčovat a ani ti cokoli dokazovat - šlo mi jen o to, zkusit ti vysvětlit, že to není v rovině "já vím"...

Užij si Poltikoviče, je úžasný.

Evulína

Někdy zdání klame ...
Tento pán vyfocený v Petrohradu, je geniální matematik, který vyřešil Poincaré domněnku.
V roce 2006 mu Clay Mathematics Institute za jeho řešení udělil odměnu 1 milion dolarů – a on je odmítl. Jeho odpověď ?
,,Pokud je řešení správné, není potřeba žádné další rozpoznávání. "
 Perelman později úplně odešel z akademického světa, odmítal slávu, peníze a záře pozornosti. Ve světě, kde se úspěch často měří bohatstvím a pozorností, si zvolil pravdu, jednoduchost a ticho.
✨ V Rusku nosí mladí lidé trička s jeho obličejem a slovy: "Nedá se koupit všechno."

Salmo1cz

Přesně tak správným řešením je debata ukončena.
Srdce.

Miroslav

Geniální ruský matematik Grigorij Perelman, který 13. června oslaví padesátiny, vyřešil v roce 2002 jeden z nejobtížnějších a nejslavnějších matematických problémů historie, tzv. Poincarého domněnku. V roce 2006 za to získal prestižní Fieldsovu medaili, matematickou obdobou Nobelovy ceny. Vědec však cenu odmítl. V roce 2010 odmítl rovněž převzetí finanční prémie ve výši milionu dolarů (přes 22 milionů korun) za vyřešení jednoho ze sedmi problémů tisíciletí. Jako důvod uvedl svůj nesouhlas s názory organizované matematické komunity.

,,Nejsou problémy, které by nešlo vyřešit, existují jen ty, které je těžké vyřešit," řekl jednou geniální matematik, který vyřešil tzv. Poincarého domněnku, složité matematické tvrzení o charakterizaci trojrozměrných sfér. Domněnka je pojmenována po francouzském matematikovi Henrim Poincarém, který ji vyslovil na začátku 20. století.

Perelman je oblíbeným tématem ruských médií. Matematik platí za podivína, žije jako poustevník se svou matkou v malém bytě v Petrohradě a nestojí o publicitu. Podle ruských bulvárních médií má Perelman v bytě jeden stůl, židli a špinavou matraci. Tu údajně převzal od dřívějšího nájemníka, který byl alkoholik.

Evulína

Richard Chamberlain R. I. P.
.......................................................

V každom z nás je niečo, čo nemôžeme zaprieť, aj keď nás to núti ukričať sa bolesťou na smrť ... aj keď vieme, čo robíme nesprávne, ešte než sa do toho pustíme, rovnako to nakoniec urobíme ... vytvárame si sami svoje tŕne a musíme za to teda platiť.
....
,,Vták s tŕňom v hrudi sa riadi nemenným zákonom; nevie, čo ho ženie, aby sa nabodol na tŕň a za spevu zomrel. V okamihu, keď mu tŕň vnikne do hrude, nevie, že ho čaká smrť. Len spieva a spieva, kým v ňom pulzuje život. Keď si bodáme tŕne do srdca my, vieme to. Vieme, čo nás čaká. A predsa nás to nezadrží."

Colleen McCullough: Vtáky v tŕní

durodara


Evulína

Keanu Reeves je známý nejen svými ikonickými filmovými rolemi, ale také svou moudrostí, pokorou a hlubokým chápáním lidské existence.
V podmanivé živé debatě sledované miliony diváků po celém světě chytil nikoho jiného než vizionáře a technologického magnáta Elona Muska, aby hovořil o jednom z nejnaléhavějších otázek naší doby: budoucnosti umělé inteligence a kreativity.
Setkání protikladů...
Napětí bylo hmatatelné, když se ti dva muži postavili proti sobě.
Musk, známý svými odvážnými vizemi kolonií Marsu a budoucnosti poháněné AI, promluvil o nutnosti technologického pokroku k záchraně lidstva.
Reeves naopak představil klidnější, kontemplativní perspektivu: "Možná naším cílem není ovládat svět, ale pochopit ho."
Moment, kdy se Elon ztišil...
Na otázku, zda AI překoná lidskou kreativitu, odpověděl Elon Musk jasně: "Dříve nebo později ano.
Stroje budou tvořit umění, skládat hudbu a vyprávět příběhy... lépe než my."
Kamera mávala Keanu Reevesovi, který krátce mlčel, poté se zhluboka nadechl a řekl: "Ale pozná někdy stroj, jaké to je, když něco chybí?
Aneb jaké to je vytvořit něco krásného z chvilky smutku?
Kreativita nevzniká z výpočtu, ale ze zkušeností, bolesti, lásky a naděje."
Ve studiu bylo ticho.
I Musk na chvíli vypadal, že oněměl slov.
Tato věta, jednoduchá a hluboká zároveň, zněla daleko za obrazovkou.
Reakce...
Scéna se rychle rozšířila na sociálních médiích.
"Reeves nejen umlčel místnost, ale také předefinoval naše chápání lidskosti," komentoval jeden divák na X.
Filozofové, umělci a vědci promluvili a chválili Keanuův pohled jako nutně potřebnou připomínku, že pokrok se musí měřit nejen v datech, ale i v citech.
Ve světě stále více ztraceném v technologii nám Keanu Reeves připomněl, že naše nejhlubší hodnoty nelze naprogramovat.
To, co nás dělá lidmi, není naše efektivita, ale naše nedokonalost.
A někdy stačí jednoduchá upřímná věta, aby se celá místnost zamyslela... i když v ní sedí Elon Musk.

Daniel Gugger 888
@daniel_gugger
8. Duben 2025 na X

Pedrito

Pěkný... Myslím že ho to natáčení Malého Buddhy dosti inspirovalo a začal se tím hloub zabývat :)

Pedrito

To je to skvělý, když se v lidech, kteří se ocitli na "výsluní" otevře duchovnost... Maj skrz média možnost to dýchnout dál :)

Petra

Citace od: Pedrito kdy 2025-04-10 15:09To je to skvělý, když se v lidech, kteří se ocitli na "výsluní" otevře duchovnost... Maj skrz média možnost to dýchnout dál :)

Aneb jaké to je vytvořit něco krásného z chvilky smutku?
Kreativita nevzniká z výpočtu, ale ze zkušeností, bolesti, lásky a naděje."


U Keanu Reevese se to otevřelo velkým utrpením - v roce 1993 zemřel jeho velký přítel River Phönix na drogy, Reevesemu prý trvalo několik let, než se s tím vyrovnal. Potom se jeho dcera narodila mrtvá měsíc před termínem porodu a za dva roky měla autonehodu její matka a zemřela při ní.  :(

durodara

Citace od: Petra kdy 2025-04-10 19:25
Citace od: Pedrito kdy 2025-04-10 15:09To je to skvělý, když se v lidech, kteří se ocitli na "výsluní" otevře duchovnost... Maj skrz média možnost to dýchnout dál :)

Aneb jaké to je vytvořit něco krásného z chvilky smutku?
Kreativita nevzniká z výpočtu, ale ze zkušeností, bolesti, lásky a naděje."


U Keanu Reevese se to otevřelo velkým utrpením - v roce 1993 zemřel jeho velký přítel River Phönix na drogy, Reevesemu prý trvalo několik let, než se s tím vyrovnal. Potom se jeho dcera narodila mrtvá měsíc před termínem porodu a za dva roky měla autonehodu její matka a zemřela při ní.  :(

V dnešní době jedno implikuje druhé... Může se to leckomu nelíbit, ale je to tak.

Evulína

HRA O TVOU ENERGII

Jakákoliv tvá emoce, strach, trápení nebo pozornost věnovaná nějakému tématu jsou ,,nástroje", které ti odebírají energii a posilují to, na co jsi zaměřen.
Proto Systém používá tuto jednoduchou strategii pro své vlastní účely, aby ze tvé energie mohl žít a stále tě ,,obráběl" k vlastnímu obrazu.
Systém zoufale potřebuje odvést tvou pozornost do připravených kolejí, aby ses nezabýval sebou, svým štěstím a nebyl v klidu.
Hra o tvou energii tak nabírá na síle a svět se stává nadměrně složitým.
Co s tím, jistě se zeptáš?
Přestat věřit všemu, co se ti Systém snaží ,,nabulíkovat" a obrátit se ke své vlastní vnitřní moudrosti.
Respektovat svou přirozenost, pocit v břiše ti napoví, zda něco udělat a zda se od toho raději držet dál.

Zavést jednoduchý styl života a uvěřit, že bez rad druhých a manipulací Systému jsi schopen žít spokojený a pohodový život.

Karel Spilko

Evulína

"☀️Mužská duše touží hlouběji, než se zdá

Často slýcháme, že ženy jsou tím citlivějším pohlavím. Emočnější, otevřenější, zranitelnější. Ale co když jsme jen lépe naučeni rozpoznávat a pojmenovávat ženský způsob prožívání? A co když skutečná hloubka citů mužů zůstává skrytá, ne proto, že by nebyla, ale protože má jiný jazyk, tichý, hluboký, beze slov?
Emoce muže bývají jako proudy pod hladinou. Nenápadné, ale silné. Nevidíme je přímo, a přesto určují směr a hloubku jeho života. Mnozí muži necítí méně, jen své pocity nesdělují běžnými cestami. Jejich touha, bolest, nejistota nebo láska se nezrcadlí vždy v očích, ale ve způsobu, jak dýchají, jak mlčí, jak se dívají do dálky, když myslí na to, co nedokážou říct.
Možná jsme po staletí zaměňovali citlivost s projevem. Protože žena často sdílí, mluví, pojmenovává, bylo snadné ji označit za emocionálnější. Ale mužská emocionalita může být stejně intenzivní, jen jinak utvářená. Vnitřní, ztišená, často samotářská. A právě tím tolik potřebná.
Ticho mužského cítění není prázdné. Je plné významů, které jen hledají svůj tvar. Když muž miluje, touží, ztrácí, cítí až do morku kostí. Jen se často nenaučil, že to, co prožívá, může být sdíleno. A že v tom není slabý, ale hluboce lidský.
Ve skutečnosti je tato vnitřní prázdnota posvátná. Je to otevřený prostor, do kterého může vstoupit vyšší smysl. Duchovní svět popisuje mužskou duši jako nádobu touhy, hladinu, která čeká na světlo. A právě tato touha, hlubší než slova, je hybnou silou vývoje, změny i spojení s něčím vyšším.
Mužská emocionalita se pak stává mostem. Mostem mezi světem vnějších činů a vnitřními krajinami duše, kde touha není slabostí, ale nástrojem vnitřní proměny. V těchto místech už nejde o to, kdo je citlivější, ale co jsme ochotni v sobě skutečně vidět a unést. Protože právě v těch nejtišších hlubinách může zaznít hlas, který nepochází z nás samotných a přesto je nám bližší než cokoli jiného.
Možná právě zde začíná pravá síla muže. V ochotě otevřít se prázdnotě, která není nicotou, ale voláním po naplnění světlem, pravdou a vědomím jednoty."

Vaše, Leila L. Havran